Monday, February 6, 2012

~ chap 9- pelangi itu indah

~ chap 9- pelangi itu indah

  Suasana pagi di resort itu sungguh menyamankan. Selepas Subuh Akhbar telah keluar dari biliknya dan bersiar-siar di sekitar kawasan resort. Resort yang terletak berhampiran dengan pantai membuatkan hembusan angin pada pagi itu semakin nyaman. Deruman ombak semakin kuat kedengaran.Lama dia berdiri keseorangan di situ. Bahunya disentuh.

 " Jauh termenung, ingat orang dekat kampung ke," tegur Idham yang sudah  lama memerhatikan Akhbar yang lebih banyak termenung semenjak kebelakangan ini.
 " eh, takdalah aku suka tengok pantai, tenang je, pagi-pagi ni kan sejuk je," Akhbar seperti menyembunyikan sesuatu. 

 " eleh, kau ni macam aku tak kenal kau, dah tiga tahun aku sebilik dengan kau, masak sangat dengan perangai kau tu, kalau termenung ada je lah tu yang diingat. Yang dah pergi tetap pergi, kau yang hidup ni kena kuat , life must go on.. yang kau nak risau buat apa, dah ada depan mata, singa betina tu ada tak nak ke, aku tengok dia syok habis dekat kau, pelik juga aku, dalam banyak-banyak lelaki, kau juga yang dia nak.Dekat fac aku tu belambak orang nak dia, tapi sikit pun dia tak layan, aku tengok kau ni biasa-biasa je, rupa tu adalah sikit-sikit, tapi tak boleh lawan aku," gurau Idham.
" aku dengan Tasya tu kawan je pun, aku biasa-biasa je dengan dia, lagi pun aku takda nak fikir hal ni lagi, belum masa lagi aku nak cari peganti," ringkas jawapan Akhbar. 
 " em.. eh, jom lah, sepatutnya pukul 7.15 am kita dah kena berkumpul dekat depan resort, hari ni aktiviti kita pack juga, baru adventure , kata kem bina diri," ajak Idham yang sudah melangkah menuju ke ruang depan resort.
 " jom lah, aku tengok dah ramai dekat situ," Akhbar melangkah sama.


  Program yang dilaksanakan oleh fakulti Idham lebih berunsurkan berkhidmat kepada masyarakat. Membantu penduduk kampung membersihkan kawasan sekitar, membersihkan sekitar kawasan pantai kelebang.Semua peserta mengambil bahagian dalam aktiviti yang telah disusun rapi, tapi sebaliknya bagi Tasya. Niatnya bukan mahu menolong, tapi bersiar-siar. Idham yang sudah memerhatikan gelagat Tasya dari pagi tadi mula menghampirinya.


 " Tasya, dari tadi aku tengok kau ni duduk je, datang sini bukan nak duduk-duduk, pergilah tolong yang lain buat kerja," arah Idham.
 " I datang sini nak rehat-rehat, jalan-jalan, bukan nak tolong kemas kampung orang, bagi makan dekat orang tua ni, kalau pergi pantai bukan untuk kutip sampah, I nak release tension tengok pantai." selamba Tasya menjawab.
 " Then, why you join this program?, better kau pergi cari package pelancongan, kau dah salah package lah ni," sindir Idham lagi.
 " Lepas ni kita ada pergi pantai kan, so boleh la I nak bersuka ria dengan Akhbar," muka seperti tidak bersalah.
 " Niat kau datang sini dah salah, lepas tu ada hati nak mengorat Akhbar tu, lupakan jelah niat kau tu Tasya, dia sikit pun tak pandang kau, buang masa kau je, dekat fakulti tu ramai lagi yang nak kau, Akhbar tu orang baik-baik," Idham tidak suka dengan perangai Tasya yang asyik mengganggu Akhbar.
 " you nak sibuk-sibuk kenapa, bukan masalah you, cakap jelah you jealous sebab I tak pilih you, tapi kawan you, kalau I nak sesuatu tu, I pasti akan dapat dengan apa cara sekali pun, " nekad jawapan Tasya.
 " Tasya aku rasa kau ni kena beli cermin besar letak depan muka kau tu, kau ingat semua lelaki tergila-gilakan kau, aku sikit pun tak kisah lah berapa ramai nak suka dekat kau, setakat muka je boleh harap, tapi perangai tak mencerminkan benda yang sama dengan kecantikan kau tu," muka Idham selamba membidas kata-kata Tasya.
 " Hey you!, jaga mulut sikit, setakat you je yang tak suka I, berlambak lagi lah orang suka I,"Tasya seperti sudah panas hati dengan kata-kata Idham.
 " kalau bertekak dengan kau ni sampai esok belum tentu habis, sekarang ni aku nak kau tolong watie angkat sampah tu, jangan nak jadi mak datin datang sini, aku arahkan kau pergi sekarang," suara Idham semakin meninggi.
 " tak nak! I nak duduk sini, sana panas, nanti habis kulit I rosak," Tasya masih berdegil.
 " aku cakap sekarang ! kau rasa kalau dimalukan depan orang ramai sekarang, degil lah lagi, " Idham semakin berani mengenakan Tasya.
 " Okay!, I go!," akhirnya Tasya mengalah, dia tahu dengan ugutan Idham itu, Idham sudah berani mengenakan dia depan khalayak ramai. Dengan muka masam mencuka dia mengutip sampah sarap yang bertaburan di tepi-tepi jalan itu. 




 Dingin hembusan angin di Pantai Klebang menusuk hingga ke tulang. Akhbar yang gemar bersendirian apabila berjalan di tepi pantai kembali melayan perasaannya. Wajah itu semakin hari semakin kerap muncul. Akhbar masih tidak dapat melupakan wajah yang selama ini menjadi penemannya setiap masa.Angin malam yang semakin dingin bertiup membuatkan Akhbar menggigil kesejukan. Dia mematikan langkahnya untuk terus berjalan ke depan. Dia berdiri sebentar sambil mendengar sayup-sayup namanya diseru.


 " Bar, Bar......." panggilan itu semakin kuat.
  " Bar..tolong..." Akhbar meliarkan matanya mencari. Keadaan gelap menyukarkan matanya untuk mencari. Tiba-tiba dia melihat satu objek yang sedang bergerak-gerak di tepi semak . Dia memberanikan diri ke arah objek itu. semakin dia menghampiri kawasan itu, suara itu semakin jelas kedengaran. 


 " Ya Allah, kenapa ni Tasya," Akhbar terkejut melihat Tasya yang sedang terbaring di tepi semak itu. 
 " Bar, tolong .. tadi I terjatuh, tak nampak gelap sangat dekat sini, I tak perasan ada tunggul kayu dekat sini," Tasya mengurut-ngurut kakinya. 
 " macam mana awak boleh sampai dekat tepi semak ni, sinikan bahaya  , gelap pula tu," Akhbar agak kekok untuk mengangkat Tasya. 
 " You, tolong lah I, angkat lah I ni, sakit kaki dengan pinggang ni, " Tasya merengek-rengek menyuruh Akhbar mengangkatnya. 
 " kalau awak tunggu sini kejap boleh, saya panggil kawan yang lain nak minta tolong, " Akhbar cuba meminta bantuan kawan-kawannya yang lain. 
 "sampai hati you nak tinggalkan I macam ni sorang-sorang dekat kawasan gelap ni," Tasya mula dengan ayat pujuk rayunya.
 " you angkatlah I, bawa I balik resort, I tak boleh bangun ni," pujuk Tasya.
Akhbar tidak sampai hati untuk meninggalkan Tasya, dia mengikutkan kehendaknya. Akhbar cuba memeluk tubuh gadis itu untuk mengangkatnya, Tasya memulakan langkah pertamanya. Ditarik tangan Akhbar sehingga tersungkur tubuh sasanya itu. Tasya mula merapati Akhbar. 
 " Tasya, awak ni kenapa, tadi kata tak boleh bangun, ni awak tarik saya sampai jatuh, awak ni kenapa," Akhbar terkejut dengan kelakuan spontan Tasya itu.
 " I nak you lah, kalau guna cara baik I tak dapat, mungkin dengan cara ni I boleh dapat you," Tasya semakin menghampiri Akhbar. 
 " You banyak kali mengelak dengan I, sekarang you nak elak macam mana pun dah tak boleh," Tasya semakin hilang kewarasan.
 " Tasya, mengucap , jom saya hantar awak balik resort, nanti orang nampak tak elok kita macam ni, kita boleh selesaikan masalah ni, ini bukan caranya." Akhbar mula rasa sesuatu yang pelik dengan tingkah laku Tasya. Dia cuba mengawal keadaan.
 " No! you are mine!, biar orang nampak itu yang I nak," tasya semakin hilang kewarasan. Baju Akhbar direntap dengan kuatnya. Apa yang dirancang mula menjadi. Semakin lama keadaan itu tidak terkawal. Akhbar masih dengan kelembutannya itu, cuba mengajak Tasya pulang ke resort. Tapi tidak berhasil, baju dibadannya ditarik-tarik oleh Tasya, dia mula memeluk Akhbar. Akhbar yang sudah hilang akal, dia tidak mahu menggunakan kekerasan kepada seorang wanita. 


 " Hoi! Tasya kau buat apa tu!," tiba-tiba tidak disangka Idham muncul menyelamatkan keadaan. 
 " Id!, tolong I, Akhbar cuba nk rogol I," Dia mula memutar belitkan keadaan.
 " apa?? kau gila ke! kau ingat aku tak kenal kau Tasya, kau saje je nak buat ceritakan," Idham seperti terkejut dengan apa yang dikatakan oleh Tasya.
 " Id, aku tak buat Id, aku dengar ada orang panggil aku tadi , aku datanglah tepi semak ni, aku tengok tasya terbaring, dia cakap dia jatuh, aku cuba tolong dia Id, tapi lain yang jadinya Id, aku tak buat Id," Akhbar mula  rasa ada sesuatu yang tak kena dengan Tasya.
 " Tak Id, Akhbar cuba nak rogol I, tadi memang I jatuh, lepas tu die cuba nak peluk-peluk I, I dah cakap tak elok, dia nak juga Id," Tasya mula menangis. sebenarnya perancangannya tidak menjadi, membuatkan dia rasa tidak puas hati.
 " Tasya, aku ingat aku bodoh sangat ke, kau kata Akhbar nak rogol kau, tapi kena baju dia yang koyak rabak, bukan baju kau!, kau ni nafsu apa haa.. ke kau yang nak rogol dia!, kau tak dapat dia, kau guna cara macam ni kan!" Idham mula berang dengan kelakuan Tasya yang sudah berlebih-lebih. keadaan di situ sudah semakin tidak terkawal. semakin ramai mula menghampiri kawasan itu apabila mendengar suara Idham menengking-nengki.
 ' Id, you kenal I dulu, sampai hati you cakap macam tu, I ni perempuan, dia yang cuba nak rogol I tadi, sumpah I tak buat," Tasya mula risau dengan kenyataan dia, keadaan dia semakin tidak terkawal. segala perancangannya musnah apabila Idham muncul secara tiba-tiba. Akhbar yang hanya berdiam. Dia tidak mahu mengeruhkan keadaan. Dia tahu apa yang benar,dan apa yang salah.
 " Tasya! sekarang juga aku nak kau balik , kau tak payah ikut program ni lagi, kau balik kampus malam ni juga, lagi lama kau dekat sini, lagi banyak masalah yang timbul,semakin melampau perangai kau ni! Idham yang semakin panas hati, memarahi tasya tanpa memikirkan orang sekeliling. 
 " Id! berani you halau-halau I macam tu, you ingat you siapa, you tak kenal I siapa lagi Id, salah orang lah you marah..and you Akhbar, remember.. I akan dapatkan you juga akhirnya, ingat,!" Tasya mula beredar dari kawasan itu. 
 " Id, thanks kau tolong aku, dah banyak kali kau selamatkan aku, hari ni kau selamatkan aku, kalau tak aku tak tau apa yang jadi lepas ni," Akhbar mula rasa terhutang budi dengan Idham
 " Bar, ini nasib aku lalu dekat kawasan ni, kebetulan , kalau tak aku pun tak tahu apa yang jadi. Kenapa kau tak melawan? kau kan lelaki, ini dah terbalik kau biar je dia buat macam-macam dekat kau, ke kau memang nak ni," sempat lagi Idham bergurau.
 " aku dah cuba tolak dia, tapi dia berkeras, nekad betul si Tasya tu," Akhbar mula bersuara.
 " dah lah, minah gila tu pun dah balik bilik, agak-agaknya tengah berkemas kena halau dengan kau tadi , jom lah balik, baju kau ni dah macam orang pengemis dah aku tengok koyak rabak dah," Idham mula mengajak sahabatnya itu pulang. 


kejadian itu menjadi salah satu permulaan buat Tasya membalas dendam dengan apa yang dilakukan oleh Idham dan Akhbar. Akhbar semakin sukar mempercayai wanita. semakin dia hilang harapan untuk mencari wanita yang mampu membuka hatinya kembali. 

No comments: