Tuesday, January 31, 2012

~ chap 8- pelangi itu indah

~ chap 8- pelangi itu indah


Beg yang digalas diletakkan ditepi. Mata Akhbar meliar mencari Idham. Lain yang dicari lain yang dijumpainya.

 " hey you, you buat apa dekat sini," Tasya mula menghampirinya. 
 " Assalamualaikum, saya ikut program yang fakulti awak buat, Id yang ajak katanya ada kosong," jelas Akhbar sambil matanya masih mencari sahabatnya itu. 
 " wah, ada jodoh lah kita ni yea, Id  takda pun bagi tau I yang dia ajak you," kata Tasya lagi.
 " dia lupa agaknya," ringkas jawab Akhbar. Akhirnya kelibat Idham muncul juga. Sibuk dia menguruskan kehadiran peserta.

 " eh, Bar sorry lah tadi aku sibuk lupa nak jumpa kau, aku dah settlekan nama kau, jom lah naik bas," Ajak Idham yang sudah mengalas begnya.

 " Id, I nak naik bus sekali dengan Akbar ea, " Tasya mula mengangkat begnya.
 "eh, nama you I letak dekat bas belakang, you naik bas tu je," jawab Idham yang sudah masak dengan perangai rakan sekelasnya itu. Memang sengaja dia meletakkan nama Tasya di bas yang berlainan walaupun hampir separuh bas yang akan dia dan Idham naiki adalah budak kelasnya.
 " No!, I nak juga naik bas sama dengan Akhbar," muktamad jawabnya yang sambil berjalan kearah Akhbar yang sudah jalan ke depan.

 " aku menyampah betul lah dengan perempuan ni, gedik semacam, macam ulat bulu je, " Idham yang sudah mula membebel seorang diri. 

Dia ikutkan sahaja kehendak Tasya , jika dibantah lagi parah keadaan itu. Tasya yang sudah terkenal dengan perangai keras kepalanya. panas baran dan mengada-ngada. Walaupun mempunyai penampilan yang sangat menarik, di fakultinya dia antara pelajar yang sangat terkenal dengan kecantikannya itu, tetapi perangainya tidak secantik orangnya.

 " I nak duduk dengan Akbar," Tasya yang sudah mengambil tempat duduk di sebelah Akhbar.
 " Tasya, you dah la tukar bas sesuka hati you, now nak duduk sebelah dia pula, no! your seat is at the back," selamba Idham menegur Tasya.
 " tak nak, I nak duduk sini juga," Tasya berkeras. Akhbar yang hanya diam, membiarkan sahaja.
 " You nak I seret you keluar bas naik bas belakang ke, you nak duduk belakang!," Idham yang semakin panas hati .
 " ok fine!," Tasya menjerkah Idham dan melangkah ke tempat duduk belakang. 
 " amacam, hebat tak aku, aku dah selamatkan kau dari singa betina tu," kata Idham kepada Akhbar sambil tergelak.
 " terima kasih lah bro, tadi aku macam tak tau nak cakap apa, tu aku biar kau handle je," jawab Akhbar yang tergelak sana.
 ' Biar dia rasa, ada hati nak naik bas sama, duduk belakang dengan mamat psiko budak kelas aku tu. Bagus dua-dua psiko," puas hati Idham apabila dapat mengenakan Tasya.

" nanti you Akhbar, I akan dapatkan you juga, tak dapat duduk sama dalam bas ni takpe, nanti dekat sana tahu lah kau," bisik hati Tasya. Dia seperti sudah merancang sesuatu. Hatinya yang semakin panas membuatkan dia nekad untuk memiliki Akhbar dengan apa cara sekalipun. 

Perjalanan ke Klebang Resort  mengambil masa lebih kurang dua jam lebih.. Di dalam bas mereka dihiburkan dengan lawak jenaka rakan-rakan mereka sambil menyanyi bersama-sama. Akhbar turut serta. Terkejut benar Idham apabila baru mengetahui kawannya ini mempunyai suara yang lunak. Lagu  "Mengulit Kenangan" yang dinyanyikan mencairkan hati hampir kesemua gadis yang ada di dalam bas itu. Tasya yang hanya berdiam diri duduk di belakang semakin membara apabila melihat ada seorang teman sekelasnya yang cuba mendekati Akhbar. semakin berapi matanya. Mereka bergembira bersama tetapi sebaliknya bagi Tasya.Akhirnya mereka tiba di destinasi yang dituju. Masing-masing sibuk mencari beg di bawah bas, Tasya mula dengan langkah pertamanya.

 " Bar, I pening la naik bas lama sangat, boleh you tolong I angkatkan beg ni," Tasya memicit-micit kepalanya.  Gelagatnya itu diperhatikan oleh Idham yang sedang sibuk memanggil peserta berkumpul di kawasan lapang depan resort. 
 " awak pening ke, tak pelah bagi beg awak, saya tolong bawakan," Akhbar yang sangat bermurah hati mengikutkan kehendak Tasya.
 " Bar, tak payah kau letak je beg dia tu, biar dia bawa sendiri, dia ni mengada-ngada sebelum ni naik flight 10 jam tak pening pun boleh je berjalan," Idham datang kearah kawannya itu,
 " You ni, I pening la, kalau jadi apa-apa masa I angkat beg ni macam mana, I mana biasa naik bas ni, " Tasya   memicit-micit kepalanya lagi.
 " Takpelah Id, aku boleh tolong lagipun beg dia satu je bukan banyak," Akhbar yang terlampau berlembut dengan Tasya.
 "Kau hati-hati sikit dengan singa betina ni, aku tau dia ni ada niat lain, beware sikit, ingat," bisik Idham kepada sahabatnya. Dia sudah masak dengan perangai nekad Tasya ini.

Bilik-bilik sudah diagihkan. Masing-masing sudah mengambil kunci bilik dan beredar dari kawasan ruang legar Klebang resort. 
 " Ni beg awak, pegi lah rehat dulu," kata Akhbar kepada Tasya sambil menghulurkan begnya.
 " You tolonglah hantarkan ke bilik I, I pening lagi ni, mana larat," jawab Tasya lembut.
 " eh, mana boleh, tak elok lah saya nak kena hantar sampai ke bilik, nanti apa orang cakap pula," jawab Akhbar yang sudah tidak selesa.
 " ala, apa you nak takut bukannya I nak buat apa-apa, lagipun bilik tu kan kongsi empat orang, ada budak perempuan yang lain, I nak minta you tolong hantarkan je," pinta Tasya lagi.
 " Haa..siapa budak bilik kau Tasya, apa lagi suruh lah dieorang angkatkan, kata satu bilik, sini aku checkkan," Idham mencelah. Tasya mula menarik muncungnya.
 " haa..Sofia, Sarah dengan Watie kan , jap aku panggil dieorang minta tolong angkat beg kau ni," bersahaja jawapan Idham sambil mencari-cari kelibat rakan sebilik Tasya.
 " Hey, you ni kenapa Id, dengki sangat dengan I, biarlah Bar nak tolong hantarkan," Tasya sudah rasa tidak puas hati.
 " haa..Watie, Watie.. sini jap, aku nak minta tolong," terjerit-jerit Idham memanggil watie. Watie yang terkejut berlari-lari anak kearah mereka bertiga.
 " apa dia," tanya Watie.
 " ni haa, kawan bilik kau ni pening tak boleh angkat beg, dia minta kau tolong angkatkan, nanti pengsan pula angkat beg berat ni, " pedas sindiran Idham.
 " oh, sini begnya aku tolong,"Watie mengambil beg Tasya dari tangan Akhbar.
  " So Tasya, boleh la kau balik bilik kau, Akbar jom pergi," selamba Idham menarik kawannya beredar dari situ. 
 " How dare you Id!, tak payah susah-susah angkatkan aku boleh angkat sendiri lah!," beg ditangan Watie direntap oleh Tasya begitu sahaja. 
 " Eh, kau kan pening tadi, sini lah aku tolong bawakan," Watie seperti terkejut dengan tindakan Tasya.
 ' Tak payah, dah tak pening dah, aku boleh bawa sendiri," selamba Tasya meninggalkan Watie yang kebingungan. Membara hatinya . semakin kuat api amarahnya. Tasya mula membebel-bebel sendirian.
Idham yang dari jauh sudah tergelak melihat gelagat Tasya. 

" Kau ni Bar, jangan baik sangat dengan minah tu, dia tu semacam aku tengok, dah jom kita rehat, malam nanti kita pegi pekena seafood lagipun malam ni aktiviti bebas,aku tau makanan seafood yang sedap dekat sini," ajak Idham.
 " ohh, boleh juga aku teringin nak makan ikan bakar dekat sini," tambah Akhbar lagi. 


Mereka berdua beredar dari ruang legar resort itu. Pada hari itu aktiviti tidak begitu padat, kebanyakkan mereka hanya melakukan aktiviti bebas. Keesokkannya baru akan dipenuhi dengan aktiviti yang padat. Disebalik itu,  sudah ada rancangan yang tidak diketahui oleh sesiapa hanya Tasya yang mengetahui segalanya. Nekad untuk memiliki insan bernama Akhbar. 








No comments: