Tuesday, November 8, 2011

~ Buah rambai masak lemak cili padi

~ Buah rambai masak lemak cili padi

ini buah rambai

Selamat tengah hari, alhamdullilah hari ni rezeki lebih, kenyang perut senang hati rasanya. apa taknya arini ibu kita masak sedap2, senang hati dapat makan banyak, makan percuma, tak payah fikir brapa harga semua :), duduk rumah makan, tidur, makan tidur kerja tak buat2 yeay, sangat bagus.. Kali ni nak cakap pasal makanan, pernah makan buah RAMBAI tak?

Sekarang ni tengah musim buah rambai ni, smlm sebelum balik pj, singgah di Sungai Besar,lalu depan kedai2 buah tengok ada buah rambai, yeay! ibu kata boleh masak lemak cili api ni :), buah ni kurang dapat sambutan sebab isinya agak masam nak berbanding dengan langsat, tapi biji buah ni boleh telan tau!, tapi jgn la makan byk sangat, nnti lain jadinya.smlm beli sekilo rm5.00 murah ke tak ek? entah rasa mcm boleh la, bukan senang nk dapat buah ni sebab bermusim.

lebih kurang mcm ni lah bentuk nya buah rambai tu

ayah orang Negeri Sembilan, jadinya masakan ni semua datang dari dia, ayah kata ini resipe arwah Wan :), kulit rambai ni boleh makan rupanya tapi kena masak dlu lah. selalunya masak lemak cili padi, kalau masak lain xtau lah blh ke tak heeee.. selalunya mangga muda pun blh letak, tp ini letak kulit buah rambai, kira mcm peganti mangga muda lah, Rasa kulit rambai lepas masak ni masam bila lepas masak, kira mcm mangga lah kan, tapi lagi sedap sebab CRUNCHY heee..tak payah dah letak asam keping bagai, :).
cara masak dia sama je,, cuma letak kulit rambai :) sila basuh dulu ea harap maklum heee..
Hari ni ibu masak kulit rambai ni dengan ikan jenahak :) BUAH RAMBAI DAN IKAN JENAHAK MASAK LEMAK CILI PADI :)


ini lah hasilnya, saya tlg kopek buah rambai je, yg masak ibu heeeee..
sangat sedap ok, hari ini tambah dua kali nasi! sebab sedap sangat!  :)


4 comments:

hafizulhakim said...

amboi tambah 2 kali.he3. nak sikit :)

ainina rasidan said...

hafizulhakim : heee.. ibu kita masak sedap tau! hee..eleh die pun mkn byk kan td :)

KuNanGKuNanG said...

sedapnye..xpenah rasa.along nak tambah 3 kali.hehehe.nnti leh la nina masak kt kiter..dulu kat rumah kitirang ada pokok rmbai ni tp pas tu abg matikan pokoknye..

ainina rasidan said...

kunangkunang : heee..nina masak? hahaha..nina suruh ibu masak la cam gini heee.. sedap, slalu letak mangga muda, ni letak kulit buah rambai je, lagi rangup :) cuba la nnti, skrg tgh musim buah rambai, sbb pegi sg, besar byk juga jual, manis pula tu buahnya, slalu masam je