Tuesday, February 7, 2012

~ chap 10- pelangi itu indah

~ chap 10- pelangi itu indah

  Akhbar sibuk menguruskan kebun bunga dan ternakannya. Kebun bunganya semakin dikenali orang ramai. Hasil tanamannya yang cantik dan segar membuatkan semakin banyak tempahan yang diterimanya. Benih yang dihasilkan juga bermutu.Kekurangan pekerja membuatkan dia tidak menang tangan menguruskan kedua-duanya. Rezeki yang dia peroleh dikongsi bersama dengan golongan yang kurang bernasib baik. Sifat pemurah dan bersederhana dia itu membuatkan penduduk kampung senang dengannya. Rumah anak yatim menjadi pilihannya. Memahami nasib anak-anak kecil itu menguatkan lagi keazamannya untuk sentiasa mengunjungi rumah anak yatim disekitar Selangor. Akbar mula berjinak-jinak dengan membuka kedai bunganya sendiri.Modal memulakan perniagaan ini diperolehnya dengan membuat pinjaman dari negeri Selangor  sebagai pengusaha muda yang baru mula untuk menapak. Hasil gubahan bunga yang dihasilkan oleh pekerjanya tidak mengecewakan. Semakin hari semakin banyak tempahan yang diperolehinya. Paling menggembirakannya, Ikmal turut membantu dalam perkembangan perniagaannya itu. Pujukannya menjadi apabila Ikmal bersetuju menjadi pemandu lori dalam proses penghantaran tempahan selain bertindak memantau pekerja-pekerja lain. 

 " Assalamualaikum, Bar, kau dekat mana," suara Idham kedengaran dihujung talian.
  " Waalaikumussalam, macam biasalah aku dekat kebun lah, kenapa?" soal Akbar.
  " Oh, aku ingat aku nak jumpa kau, lepas hantar kereta kau kita takda borak-borak, petang ni aku pergi kebun kau ok?" ajak Idham.
  " kalau nak jumpa pun tak payah lah dekat kebun, jom pekena teh tarik ke?" kata Akhbar lagi.
  " lagipun aku nak tengok kebun kau, mana tau ada bunga yang aku berkenan nak beli nanti ," Gurau Idham.
  " boleh-boleh , petang ni aku memang ada dekat kebun banyak benda nak settle, jumpa kau nanti, " Akhbar setuju dengan ajakan Idham.
  " okay, jumpa kau nanti, Assalamualaikum," 
   " Waalaikumussalam."

   Alia sibuk meneliti fail-fail yang diberikan oleh bosnya tadi. Tender baru yang ingin direbut oleh bosnya itu memerlukan Alia bekerja lebih masa menyiapkan segala perancangan yang rapi dan proposal yang mantap sehingga dia terpaksa pulang hingga lewat malam. 

 " Alia, aku tengok kau ni, kerja terlebih-lebih, rehat lah dulu, mata pun aku tengok dah macam panda yang dekat China tu ," tegur Wahida yang risau melihat keadaan sahabatnya itu.
 " mana boleh, kau tak dengar masa meeting last week, Dato' Yakob nak tender kali ni dia yang dapat, i need put more effort on this project, kalau tak berangin satu badan bos kita tu," Alia bersungguh-sungguh dengan katanya.
  " kalau yea pun janganlah sampai macam ni, before ni pun banyak tender kita dah menang, tapi kali ni lain macam je gaya kau kerja, kenapa dia ada bagi extra bonus ke," gurau wahida
  " amboi, kalau ada kenapa, nak suruh aku belanja lah tu, " Alia turut sama bergurau.
  " macam tau-tau je kan, nanti kalau menang, dapat extra bonus janganlah lupa dekat aku, sekurang-kurangnya dapat kasut sepasang pun jadilah," beriya-iya Wahida meminta Alia belanja.
  " kalau kau nak kasut sepasang, apa lagi janganlah kacau aku buat kerja ni, nanti tak siap jangankan kasut, kotak kasut pun belum tentu dapat lagi ," balas Alia sambil tergelak. 
 " okay bos, good luck! kau jangan lupa makan pula, aku pergi buat kerja dulu, " Wahida berlalu pergi meninggalkan kawannya. 
Dalam masa yang sama telefon bimbit Alia asyik berdering dari pagi tadi. Dia hanya membiarkan sahaja apabila nama Syed Idham yang terpapar di skrin telefonnya. Alia cuba mengelak bertemu dengan Idham untuk beberapa hari ini. Selepas kejadian dia menangguhkan pertunangannya itu, dia jarang berhubung dengan Idham. 

   " Sayang, please angkat my call, we can settle this problem dengan cara baik, andai kata jodoh kita masih kuat, Id tahu Alia akan kembali kepada Id, berikan Id peluang untuk buktikan cinta yang selama ini menjadi kekuatan untuk Id terus hidup dan mengejar Alia, Id tahu Alia juga ada rasa yang sama, cuma keadaan yang memaksa Alia mengatakan tidak, Sayang, I do love you, " 

kata-kata yang ditulis di kad yang disertakan dengan bunga rose itu dilihat sekali lagi. Alia hanya mendiamkan diri dan menyambung semula kerjanya. Kata-kata itu masih tidak mampu mengubah keputusannya. Bunga rose yang tersusun di sisi mejanya dibiarkan begitu sahaja. bukan tidak menghargai, cuma dia tidak menyukai bunga itu.

 " wah, aku tengok kau ni Bar, makin menjadi-jadi, kebun bunga kau ni boleh tahan besar,penat juga nak berjalan," kata Idham yang kagum dengan kejayaan kawannya itu.
 " tak besar mana pun, aku buat mana yang mampu," Akhbar cuba merendah diri.
 " aku dengar kau dah buka kedai bunga  dekat mana?" tanya Idham.
 " dekat area-area sini juga, baru sebulan kalau kau nak pergi aku boleh bawa kau, mana tau kau nak tempah untuk buah hati kau, " Akhbar cuba mengusik Idham.
 " Tadi aku ada ternampak satu kawasan lapang penuh dengan bunga Lily, cantik kau jaga bunga Lily tu, kau ada jual tak, kalau ada aku nak sejambak boleh?" Idham seperti berminat dengan Bunga Lily Putih yang ditanam Akhbar.
 " ada, boleh lah kau tengok-tengok dekat kedai aku, nak bagi buah hati lah tu, apasal tak bagi bunga mawar, kan lagi bagus," Akhbar mula bertanya.
 " Dia ni lain sikit, dah lama aku cari bunga Lily,tapi tak jumpa dah alang-alang boleh lah aku booking dekat kau je," kata Idham.
 " kalau macam tu jom lah aku bawa kau pergi kedai aku," Akhbar mengajak Idham ke kedai bunganya.


" Bar, aku tengok hasil-hasil gubahan dekat kedai kau ni menarik , kemas, kenapa kau tak buka dekat kawasan bandar, kan lebih senang," Tanya Idham.
 " aku buka dekat sini sebab nak tolong orang kawasan ni juga, kebanyakkan pekerja ni orang-orang area sini, lagipun sepupu aku Ikmal tolong aku , dia hantar tempahan gubahan dekat mana-mana orang yang tempah." jelas Akhbar.
 " Bar, kau boleh tak hantar sejambak bunga Lily esok dekat alamat ni, kalau boleh kau buat gubahan yang terbaik ea, aku tak kisah harga, tapi aku nak gubahan tercantik yang pernah kedai kau buat, " Pinta Idham.
 " Takda masalah, kau serahkan dekat aku, nanti aku settlekan, mana alamatnya, " Tanya Akhbar.
 " ni alamat dekat area Bangsar ni, Buah hati kau kerja dekat sana ke?" Akhbar melihat alamat yang dinyatakan.
 " Haah, kau hantar dekat alamat ni, nama dia Alia Syakira bin Dato' Syakir." kau hantar dekat alamat ni ea. Ni office dia.
Akhbar seperti sedang mengingati sesuatu. Nama itu mula berlegar-legar dikotak fikirannya. Nama yang pernah didengarinya. Seakan-akan sama dengan nama wanita yang dilanggarnya. Fikirannya mula diganggu dengan nama itu. 
 " Bar ingat tau jangan lupa hantar," Idham mengingatkan semula kawannya.
 " okay, esok aku hantar," Akhbar terkejut dari lamunannya. 
 " okaylah, aku balik dulu, nanti apa-apa hal aku jumpa kau lagi,thanks bro,Assalamualaikum," Idham mula mengorak langkah masuk ke dalam kereta.
 " Waalaikumussalam," Akhbar tersenyum melihat sahabatnya itu. 

Tetapi dalam masa yang sama, fikirannya kembali mengingati nama itu. Hatinya seperti merasa sesuatu yang aneh dengan nama itu. Alamat dan nama yang dicatatnya dilihat kembali. Hatinya seperti nekad untuk menghantar sendiri bunga itu. Jika benar tekaannya, satu tanda mengarahkannya berundur daripada terus mencari kasih yang sudah dimiliki. Bunga lily itu dipilihnya sendiri dan tiada siapa yang diarahkannya untuk menggubahnya, dia sendiri yang menggubah. Hasilnya tidak mengecewakan. Bakat terpendamnya itu baru digunakan sepenuhnya dengan harapan menyatakan tekaannya salah. Wajah Alia Syakira mula muncul dalam ingatannya. Semakin lama, semakin jelas kelihatan. Hati tidak pernah menipu, dia sedar kehadiran wanita itu mula mengubah pendiriannya. 

No comments: