Thursday, February 9, 2012

~ chap 11- pelangi itu indah

~ chap 11- pelangi itu indah

Ikmal mula mengambil gubahan-gubahan bunga yang perlu dihantarnya. Bunga Lily yang digubah Akhbar semalam diambilnya sekali. Ikmal menelili semula hasil gubahannya. Susunan dan ketelitian gubahan itu menarik perhatiannya. Sebelum ini dia tidak pernah lagi melihat hasil gubahan seperti itu. 

 " Kak Midah siapa yang gubah bunga ni, akak ke?" Tanya Ikmal sambil membelek-belek bunga itu.
  " Taklah, tadi masa akak sampai bunga ni memang dah ada atas meja," Jawab Kak Midah.
   " bukan ke selalunya akak je yang pandai menggubah bentuk-bentuk pelik ni, yang ni Mal tengok cantik semacam je," Ikmal masih tertanya-tanya siapa yang menggubah bunga itu.
  
  " Aku yang buat," tiba-tiba Akhbar muncul meleraikan tanda tanya siapa yang menggubah bunga itu.
  " Sejak bila kau pandai menggubah ni, aku tengok Bar tangan kau keras je tak cara ciri-ciri kelembutan," Sakat Ikmal dalam masa yang sama dia kagum dengan kebolehan Akhbar. 
 " haaa.. tu lah kau, tak tau aku ni diam-diam ubi berisi," Akhbar bergurau. 
 " Bunga ni nak hantar dekat mana, bagi alamat," Pinta Ikmal.
 " eh, tak pe, yang ini biar aku hantar sendiri," Akbar sudah mula mengangkat bunga Lily yang digubah itu.
 " weh, selalunya kalau bab-bab hantar ni aku je yang buat, sejak bila pula kau jadi penghantar ni," Ikmal pelik dengan kelakuan Akhbar pada pagi ini. 
 " Oh, kawan aku yang tempah, takpelah biar aku hantar lagipun aku ada hal dekat Bangsar dekat dah dengan tempat yang aku nak hantar bunga ni, " Akhbar tergagap-gagap menjawab soalan Ikmal.
 " kalau macam tu takpelah, aku pergi dulu, nanti bising pula customer-customer kita." Ikmal mula mengambil kunci van dan melangkah keluar dari kedai.


 Dalam perjalanan itu, dia merasa tekaannya benar, semakin hampir dengan alamat yang dicarinya, semakin berdebar hatinya. Pintu kereta ditutupnya. Matanya liar mencari papan tanda Syarikat Gemilang Sdn. Bhd. Kakinya mula melangkah masuk di ruang legar depan. 


 " Selamat pagi cik, Boleh saya jumpa cik Alia Syakira," tanya Akhbar kepada salah seorang pekerja di situ.
  " Cik Alia dah keluar meeting , boleh saya bantu," tanya gadis itu.
  " ini ada bunga untuk dia," Akhbar menampakkan kekecewaan pada riak wajahnya.
  " encik boleh letak di sini dulu, nanti dia balik saya bagikan, " kata gadis itu lagi.
  " baiklah, terima kasih ya, "Akhbar mengukirkan senyuman dan melangkah pergi. 
  "eh, macam kenal je mamat yang masuk sini tadi.", wahida seperti mengenali lelaki yang menghantar bunga itu. " macam Akhbar lah," 
  " Zakiah, siapa yang hantar bunga ni tadi, " Wahida tertarik melihat gubahan bunga yang dihasilkan.
 " oh, tadi ada lelaki yang hantar, dia kata untuk cik Alia, boleh tahan juga mamat tadi ," Zakiah membalas.
  " siapa nama dia," tanya Wahida.
  "alamak, tak tanya pula nama dia,lupa la," Zakiah tergaru-garu kepala.
 " kau ni, duduk frontdesk benda macam tu pun kau lupa," Wahida mula membebel. 
  " sini bunga ni, biar aku bagikan dekat Alia, " wahida mengambil bunga itu. 


Sejam kemudian, kelibat Alia mula kelihatan. Wajahnya asyik tersenyum.
 " haa, kau ni kenapa, aku tengok dari mula kau masuk, asyik tersenyum je, dapat bonus ke?" Wahida pelik melihat perangai sahabatnya itu. Jarang dapat melihat Alia tersenyum sebegitu rupa. 
 " Alhamdullilah, tender yang kita rebut tu, berjaya, makan besarlah kita nanti, " Alia tersenyum gembira menceritakan berita gembira itu.
 " alhamdullilah, wah, berbaloi kau siapkan tender tu siang malam, lepas ni naik lagilah gaji kau Lia," Wahida turut meraikan kegembiraan kawannya itu.
 " Amin, murah rezeki aku, kau orang pertama aku belanja makan, " Alia gembira dengan usahanya sendiri, tender itu berjaya dipertahankan. 
 " haaa..lupa nak cakap, ni ada bunga untuk kau, " Wahida memberikan bunga itu.
  " wah, cantiknya, first time aku dapat bunga cantik macam ni, siapa bagi, " tanya Alia. 
  " entah, tadi zakiah kata ada orang hantar tapi dia lupa namanya,entah-entah Idham kot," Wahida turut membelek-belek bunga itu.
 " emm... mungkin juga,kad pun takda ni, jap aku cuba call dia," Alia mengeluarkan telefon bimbitnya.


 " Assalamualaikum, Id busy?" Sopan tutur kata Alia kali ini.
 " Waalaikumussalam, takdalah, Alia dah dapat bunga,?" Idham seperti dapat mengagak tujuan Alia menelefonnya. 
 " jadi betullah Id yang bagi ea, cantik sangat.. pandai Id cari, bunga kesukaan Lia pula tu, segar sangat bau dia," Alia begitu teruja menerima bunga pemberian Idham pada kali ini.
 " Lia suka tak, Id carikan bunga kesukaan Lia, " Idham mula merasa bahagia takkala dapat mendengar suara Alia dengan nada kegembiraan. 
 " Lia suka sangat, cantik sangat, lia tak pernah jumpa gubahan bunga secantik ni, Id beli dekat mana," Alia mula tertarik untuk mengetahui tempat di mana Idham membelinya. 
 " adalah mana boleh bagi tau, seronok Id dengar lia seronok macam ni, lama dah Id tak dengar suara sayang macam ni," Idham mula merasa bahagia. 
 eh.. errr..Id oklah Lia ada hal kejap, nanti Lia contact Id balik ea," Alia seperti baru tersedar gelagatnya dilihat oleh rakan-rakan sepejabatnya.
 Idham berasa sangat gembira dengan apa yang yang berlaku. Tidak disangka dengan hanya memberi  bunga kesukaannya  itu dapat mengubah kekerasan hati kekasihnya itu.
 Dalam kegembiraan Idham , ada yang hampir terluka. Akhbar sedikit kecewa harapannya untuk melihat gadis pilihan kawannya itu tidak kesampaian. Tetapi hatinya semakin kuat berkata-kata bahawa gadis yang menjadi pilihan Idham adalah gadis yang sama yang dia cari. 
 telefonnya berbunyi menyatakan ada pesanan ringkas ,


         Thanks bro, dia suka dengan bunga itu, kalau tak keberatan aku nak kau hantar seminggu dua kali dekat dia, dia suka sangat dengan hasil gubahan kedai kau, once again, thanks," 

pesanan ringkas dari Idham itu membuatkan Akhbar tersenyum. Terbukti hasil tangannya menjadi. 
Jika benar kau gadis itu, aku akan melupakan niat aku, melihat kawan aku gembira , lebih menyenangkan hati aku,  ," Akhbar bermonolog sendirian. 

Idham, adakah kau cuba memaksa aku membuka pintu hati aku untuk menerima kau. Pintu yang tertutup ini semakin terbuka dengan melihat keikhlasan kau, tetapi aku masih sangsi dengan kehadiran kau dalam hidup ku. Cinta yang aku cari selama ini masih kabur, aku merasakan kau bukanlah impian masa depan ku, Ya Allah, berikanlah aku petunjuk dengan memperlihatkan kebenaran disebalik semua ini, jika benar dia adalah untukku, Kau bukakanlah pintu hatiku untuk menerimanya dengan ikhlas. 
  
  

No comments: