Thursday, February 9, 2012

~ chap 12- pelangi itu indah

~ chap 12- pelangi itu indah

Datin Aida mula risau dengan tingkah laku suaminya. Keegoan dan sikap keras kepala Dato' Syakir menyukarkan orang sekeliling berbicara dengannya. Selepas kejadian pertelingkahan antara suami dan anaknya, Alia sudah jarang pulang ke rumah. Hanya sesekali dia akan menelefon menanyakan khabar mamanya. Datin Aida sendiri buntu untuk meleraikan pertelingkahan yang berlaku antara mereka berdua. Kedua-duanya keras kepala dan tidak mahu mengalah. Alia nekad tidak akan pulang ke rumah selagi papanya memaksa dia menarik semula keputusannya. Dato' Syakir mula merancang sesuatu agar anaknya itu berubah fikiran.  Datin Aida melihat suaminya itu tekun meneliti surat di dalam bilik bacaan. Diketuk beberapa kali masih tiada respon. Akhirnya dia masuk sendiri tanpa kebenaran suaminya. 


 " Tekun sangat I tengok you sampai I ketuk pun you tak sedar, you buat apa tu," Datin Aida duduk dikerusi berdepan dengan suaminya. 
 " adalah benda yang I nak uruskan dengan Tan Sri Azman," Tekun Dato Syakir meneliti dokumen-dokumen di atas mejanya.
 " You, I nak cakap sikit pasal anak kita," Datin Aida memulakan bicara.
 " kalau you nak cakap pasal budak tu, I malas nak dengar, pasal dia tak balik rumah, lantak dia lah, dia ada rumah sendiri, nak ikutkan sangat keras kepala dia tu, anak tak kenang budi," Dato' Syakir mula menaikkan nada suaranya. 
 " you ni, dengan anak sendiri pun tak boleh nak beralah, dia tu ikut perangai you lah, keras kepala," Datin Aida mula menyalahkan suaminya.
 " Sekarang you nak salahkan I lah, you nak kata I salah didik anak, you yang 24 jam dengan dia dekat rumah, you didik macam mana, melawan cakap I, sepatah I cakap, berpuluh-puluh patah dia jawab," Dato' Syakir mula rasa tidak puas hati dengan kata-kata isterinya. 
 " you nak salahkan I pula, you tu, sepatutnya mengalah, anak kita sorang tu je, kalau jadi apa-apa dekat dia, I salahkan you, dah lama dia tak balik sini, I rindu dengan dia," Datin Aida mula sebak.
  " kalau rindu kenapa you je tak pergi tengok dia, dia tu degil, marah sikit nak merajuk, macam perangai you lah, anak beranak sama je, " Dato' Syakir mula mengemas-ngemas dokumennya.
  " tu yang I malas nak discuss dengan you, nanti ada je yang you nak marah, dah lah I nak naik tidur," Datin Aida mula menarik muka dan keluar dari bilik bacaan itu. 
 " tengok tu, baru cakap sikit nak merajuk, sama dengan anaknya," Dato' Syakir mengomel sendirian. 


 Seharian Akhbar hanya duduk dan melihat bunga-bunga dikedainya  itu. Pekerja-pekerja di situ pelik melihat perangai Akhbar yang seharian hanya mendiamkan diri. Jarang sekali untuk melihat Akhbar mendiamkan diri. Ikmal turut perasan dengan perubahan Akhbar selepas pulang dari menghantar tempahan pada pagi tadi. 


  "jauh termenung," sergah Ikmal
  " eh, kau bila kau balik, tak perasan pun, " Akhbar terkejut dengan sergahan Ikmal.
  " aku dah balik setengah jam dah, kau yang tak perasan aku masuk , kau kenapa aku tengok dari tadi termenung je," 
  " tak da apa-apa, saje je, kau dah hantar semua tempahan," Akhbar seperti menukar topik perbualan.
  " tengok, kau suka tukar topik bila aku tanya, kau kenapa, awek kena kebas ke," Ikmal masih tidak puas hati dengan Akhbar. 
  " mana ada awek nak dekat aku ni haa, weh kau boleh tolong tak, ni alamat kau kena hantar bunga, dua kali seminggu, tapi bunga ni aku yang akan gubah, kau just hantar dekat alamat ni, " Kata Akhbar.
 " aik, tak pernah-pernah kau nak gubah, kenapa tiba-tiba pula, Kak Midah dengan yang lain kan ada, suruh dieorg je lah," Ikmal pelik dengan permintaan Akhbar.
 " oh, ni kawan aku yang tempah, dia kata dia suka dengan hasil yang tadi aku hantar, takpelah yang ini je aku handle," Kata Akhbar dengan nada sedikit rendah.
 " oh, kalau macam tu takpelah nanti aku hantarkan," Ikmal hanya mengikut arahan.
 " malam ni kita makan luar nak tak, lagipun farah tengah cuti sekolahkan, boleh lah bawa dia jalan-jalan , kak Midah hari ni kita tutup kedai awal ea," Akhbar mula ceria kembali
 " haa, bagus gak tu, kau belanja okay, aku takda duit gaji tak dapat lagi, "boss" tak bagi lah ," gurau Ikmal
 " wah, satu hint untuk aku tu, hahah..." Sudah nampak senyuman yang diukir dibibir Akhbar. Senang kembali melihat Akhbar kembali kepada asalnya. Akhbar sudah melupakan hal tadi. Dia membantu Kak Midah dan yang lain mengemas kedai. 




Rutin harian Ikmal dalam seminggu , dua kali pasti akan menghantar bunga hasil gubahan Akhbar ke tempat yang dialamatkan. Hampir sebulan dia menghantar bunga itu , tetapi tidak sekali pun dia bertembung dengan tuan punya badan.  Semakin hari, Alia semakin tertarik dengan hasil gubahan bunga yang diterimanya. membuatkan dia tertarik untuk mengetahui siapa yang menggubahnya. Banyak kali dia memaksa Idham membawanya ke tempat itu, tetapi Idham mengelak dengan alasan nanti alia tidak mahu menerima pemberiannya lagi. Walau bagaimana pun, seminggu ini gubahan itu berlainan bentuk dan hasilnya tidak sama seperti biasa. Membuatkan dia nekad untuk pergi kerja awal dan menunggu siapa yang menghantarnya dan menanyakannya. 


" Assalamualaikum, macam biasalah bunga ni untuk Cik Alia, tolong bagikan dekat dia ea, " Kata Ikmal sambil meletakkan bunga lily itu di atas meja. 
 " Waalaikumussalam, Encik Ikmal boleh pergi bilik dia, hari ni cik Alia ada," Kata Zakiah.
 " oh, yeake, sebulan saya hantar bunga ni,tak pernah pun jumpa sekali dengan dia, hari ni langkah kanan ni, " Ikmal mula dengan perangai gatalnya. 
 ' eh, encik ni, dia tu dah berpunya lah, lain lah saya ni, " Zakiah mula bergurau.
 " hehe.. awak pun single , samalah kita, ada chance lah kan, " Ikmal mula mengangkat bunga itu dan bergerak ke bilik Alia. 
 tuk, tuk , tuk,.
 " Masuk," 
 " cik, ni ada bunga untuk cik A..." tiba-tiba Ikmal terdiam.
 " eh kau!! aku kenal kau,...haaa.singa betina!," Ikmal terkejut apabila melihat wajah Alia.
 " kau! mulut longkang, siapa suruh kau masuk sini, " Alia terberhenti membuat kerjanya. 
 " eh, kau yang panggil " masuk" aku masuk lah, ohhh..kau lah Alia,hari-hari aku hantar bunga ni untuk kau rupanya, kalau aku tau dari awal dah lama aku letak ulat dekat bunga ni," Kata Ikmal yang tiba-tiba naik angin apabila mengingatkan semula kejadian antara Akhbar , dia dan Alia .
 " eh, mulut kau ni memang longkang kan!dah la masuk suka suka hati kau, kalau aku tau kedai kau yang hantar ni, dah lama aku buang bunga-bunga ni," Alia mula geram.
 " weh, aku ni tolong hantar je, pakwe kau yang tempah dekat kedai aku, takkan aku nak tolok, duit kot," Ikmal mula menaikkan kemarahan Alia.
 " shut up!, kau keluar, mulut longkang, " Alia menghalau Ikmal keluar.
 " kaki aku pun panas dalam ni, tengok muka singa kau ni, lagi lah panas satu badan, ni ambil bunga kau ni, " Ikmal selamba mencampakkan bunga itu.
 " weh, selamba badak kau je campak bunga aku," Alia mengutip bunga yang terjatuh itu.
 " kejap,kejap.. aku nak tanya, kenapa gubahan bunga ni lain, dah seminggu dah aku tengok lain, kenapa," Masih ada hati Alia untuk mengetahui kenapa gubahannya berlainan.
 " eh, ada hati lagi tu nak ambil tau, dah kutuk-kutuk nak tau juga, kenapa?" Ikmal pelik secara tiba-tiba Alia masih ingin mengetahui perubahan hasil gubahan itu.
 " yealah, aku nak tau je pun, salah ke, kau ni macam ni ke kau berurusan dengan customer, takda adab langsung," Alia semakin berapi dengan Ikmal.
 " orang yang biasa gubah ni seminggu takda , dia ada hal dekat luar, dah lah aku panas duduk lama-lama dalam office kau ni," Ikmal mula melangkah keluar.
 " emm.... kau cakap dekat orang ni, terima kasih, gubahan dia lawa , aku suka," Alia tersekat-sekat menyatakan hasratnya yang selama ini ingin sekali pergi ke kedai ini. 
 " tengoklah kalau aku nak cakap," Ikmal sudah melangkah keluar.
 " weh, lagi satu, kedai kau dekat mana," Alia seperti tertarik ingin mengetahuinya.
 " kau nak tahu buat apa, kau kan tak suka kedai aku, dah lah aku nak balik, banyak lagi tempat aku nak pergi, " kelibatnya sudah tidak kelihatan.
 " eh, mamat ni, aku tanya selamba dia je nak tak nak jawab, ingat aku nak sangat pergi kedai dia tu, " Alia mula menyedapkan hatinya padahal hatinya tidak puas kerana masih tidak mengetahui di mana kedai itu terletak. Selalunya bunga yang dihantar pasti akan terselit nama kedai, tapi tidak untuk kedai ini. 
Rasa tidak puas hatinya itu membuatkan dia memaksa Idham membawa dia pergi ke kedai itu juga.Akhirnya Idham mengalah dan berjanji akan membawanya ke kedai itu nanti. 


" Aku panas hati betul lah dengan perempuan tadi, rasa nak kopak-kopak je muka dia, dah lah macam singa, cakap aku mulut longkang pula tu, " Ikmal mula menceritakan hal yang berlaku tadi. 
 " kau ni kenapa Mal, mak tengok tiba-tiba balik nak marah je," Mak Siti mula rasa ingin tahu.
 " Mak nak tau tak, tadi aku hantar bunga dekat Bangsar, ada sorang perempuan ni kata mulut aku longkang, dah lah macam singa, tak cakap terima kasih langsung orang dah hantarkan bunga tu, kutuk-kutuk ada lagi, geram betul aku," Ikmal mula melepaskan kemarahannya itu.
 " kau ni Mal, sabar-sabarlah tu kan pelanggan kedai Akhbar, nanti lari pula pelanggan-pelanggan , " Mak Siti mula menasihati anaknya.
 " alah mak, tak kurangnya duit kalau perempuan tu beli, setakat dia tu,dah lah macam singa,aku rasa macam nak koyak-koyak mulut dia tu,hari tu dengan dia tu lah Akhbar berlanggar, dah lah marah-marah takda ciri keperempuanan langsung, muka je cantik, perangai macam apa," Semakin berapi Ikmal.
 " dahlah, kau ni pergi mandi, kejap lagi kita makan, tunggu Bar balik, lambat pula dia balik," Mak Siti mula menenangkan anaknya. Ikmal tidak pula membantah, dia terus masuk ke biliknya. 


 Satu rasa yang sudah pasti, selepas mendengar cerita Ikmal membuatkan dia semakin nekad untuk tidak mengharap apa-apa lagi. Biarlah rasa yang pernah wujud hanya seketika dibiarkan membeku dan hilang rasa itu. Hatinya semakin tertutup untuk menerima cinta kembali. Tanggungjawabnya hanyalah menjalankan amanah menghantar bunga yang ditempah sahabatnya itu. Tanya yang menggubah juga sudah beralih, bukan Akhbar lagi, tetapi Kak Midah. 

No comments: