Monday, January 30, 2012

~ chap 6- pelangi itu indah

~ chap 6- pelangi itu indah

  Selesai menghantar pesanan bunga-bunga segar itu Akhbar sempat bertukar-tukar nombor dengan Idham, keretanya yang tersadai dibahu jalan akan diuruskan oleh Idham. Sementara menunggu Ikmal untuk mengambilnya pula, Akhbar sempat singgah di kedai makan berhampiran dengan Bangsar. Waktu itu hampir kesemua kedai makan di situ dipenuhi dengan pelanggan. Kawasan itu sememangnya padat dan akan menjadi lebih sesak bila sampai pada waktu kemuncak, lunch hour. Dia tertarik dengan sebuah kedai ini. Lauk-pauk yang disediakan membuka seleranya. Perutnya yang tidak diisi dengan apa-apa sejak pagi tadi membuatkan dia semakin berselera memilih lauk.
 Sekali lagi.Sedang asyik memilih lauk, sikunya tersinggul tangan seorang wantia ini sehingga terjatuh pinggan yang dipegang gadis itu. 

 " Buta ke !, ' jerkah wanita itu.
 " Maafkan saya, saya tak perasan cik ada sebelah saya," Akhbar seperti menahan malu apabila dijerkah sebegitu rupa dikhalayak ramai.
 " eh, kejap, kau ni yang langgar aku sampai aku terjatuh hari tu kan," Alia seperti sedang mengingati sesuatu. 
  " haaaa.. yea, betul lah, kau yang langgar aku hari tu, hari ni pun kau siku aku sampai tumpah nasi aku haaa, kali ni kau nak cakap kau nak cepat ambil makanan takut lauk habis ke, " sindir Alia bertubi-tubi.
  ' maafkan saya, saya betul-betul tak perasan, takpelah makan tengah hari ni saya belanja, hari tu pun saya tak sempat nak balas apa-apa dengan kesalahan saya tu, " Akhbar mengalah, memang salahnya tidak melihat sekeliling terlampau khusyuk memilih makanan.
 " haa, bagus, boleh la kau belanja aku makan, belanja kawan aku ni sekali," kata Alia yang sudah mengambil pinggan baru dan disenduk nasi dan lauk-lauk.
  " Eh, Alia, kau ni biar betul, entah siapa-siapa tu, kau selamba je suruh dia belanja kau , dengan aku sekali pulak tu," tegur Wahida yang semakin was-was.
 " ala, kau buat biasa je, dia ni lah yang hari tu langgar aku masa keluar dengan Id, hari ni pun langgar aku gak, asal jumpa je kena berlanggar lah," Alia membebel-bebel sambil mengambil lauk.
 " cik, takpe biar saya belanja, cik ambil je, saya bayar," kata Akhbar kepada Wahida.
 " haa, rezeki jangan ditolak, murah rezeki kita hari ni ada orang belanja Ida," Kata Alia yang sedang bergerak mencari meja. 
 " Boleh saya duduk dengan cik, lagipun semua tempat dah penuh," pinta Akhbar yang sedang mencari-cari tempat duduk tetapi telah penuh kesemuanya. 
 " siapa pula yang bagi kau duduk sini, aku suruh kau belanja aku makan je, bukan duduk sekali," Alia seperti kurang selesa.
 " ala, Alia biarlah, lagipun dia belanja kita, dah tak da tempat kosong dah , 
 duduk je encik," kata Wahida yang sedang mengambil tempat.
  Akhbar mengambil tempat. Dia duduk berhadapan dengan Alia.Alia hanya menundukkan muka dan menjamah makanannya dengan selera tanpa melihat sekeliling. Akhbar pula sempat mencuri-curi pandang wajah Alia. Dia merasa seperti ada satu tarikan istimewa tentang wanita ini. Alia seperti tidak selesa dengan keadaan itu.
 " haa, yang kau dari tadi tengok-tengok aku ni kenapa, comot sangat ke aku makan," Alia menyindir.
 "Alia, kau ni garang sangat lah, dah lah dia belanja kita, kau marah-marah dia pula," Wahida kesian melihat Akhbar yang dari tadi asyik dimarah oleh Alia.
 " lama kita duduk dekat sini, nama awak pun kami tak tahu," tanya Wahida seperti tertarik ingin mengetahui perihal Akhbar.
 " oh, ye tak ye juga , saya Akhbar Rizal, biasa orang panggil saya Akhbar je, takpun Bar, cik berdua pula" jawab Akhbar sambil tersenyum. 
 " saya Nurul Wahida,panggil Ida," jawab Wahida ringkas.
 " yang sebelah ni nama apa ya," tanya Akhbar.
 " sibuk nak tahu buat apa, aku takda pun nak tahu nama kau," malas Alia hendak melayannya.
 " yang garang ni namanya Alia Syakira, dia ni memang angin satu badan tiap-tiap hari," seloroh Wahida.
 Akhbar yang hanya mengangguk dan tersenyum. Wahida yang nampak lebih berminat ingin mengetahui peribadi Akhbar. Hanya mereka berdua sahaja berborak dari tadi, Alia hanya menjadi pendengar dan tidak berminat untuk mengetahuinya.
 Selesai makan, Akhbar melunaskan janjinya, dan mereka berpecah mengikut haluan masing-masing. Akhbar yang dari tadi asyik tersenyum ditegur oleh Ikmal.

 " Kau ni dari tadi aku tengok macam kera sumbang, senyum sorang-sorang, masa aku ambil kau tadi pun aku tengok dah asyik tersengih-sengih, agaknya atas motor tadi pun kau senyum je, kau kenapa pula ni. Lama dah aku tak tengok kau macam ni," Ikmal pelik melihat perubahan Akhbar yang asyik tersenyum.
 " takda apa-apa lah, saje je hari ni nak senyum, senyum tu kan satu pahala," jawab Akhbar yang malas mahu menceritakan apa yang telah berlaku tadi. Ikmal malas mahu melayan Akhbar hanya melihatnya dan masuk terus ke bilik. 

Alia seperti kaku untuk melangkah masuk ke dalam rumah itu. Selepas menghantar Wahida pulang, dia tergerak hati untuk bertemu dengan mamanya. Dikuatkan juga dirinya untuk masuk.Dia yang memiliki kunci pendua rumah itu, masuk ke dalam. Dilihat sekeliling tiada siapa. Salam yang diberikan berulang kali tiada pula yang menyahut.
 "Mungkin semua keluar agaknya, " bisik hatinya. Kakinya melangkah menjejak anak tangga. Rindu untuk melihat biliknya. Sebaik sahaja ingin menaiki anak tangga, kedengaran bunyi pintu kereta di tutup. Diintai disebalik jendela, kelihatan mamanya dan Mak Kiah yang seperti baru pulang dari pasar.Dibuka pintu.
 " Mama." Jerit Alia di depan pintu,
 " eh, anak mama,, bila sampai," Datin Aida mengucup pipi anak kesayangannya itu. 
 " Baru, je,banyak mama beli barang, macam tahu-tahu je Alia nak balik," manja Alia takkala berbicara dengan mamanya. 
 " tu lah, tadi mama macam bosan ajak Mak Kiah ke pasar malam dekat Kelana Jaya, mama ada beli ayam boleh la masak lauk kesukaan Alia malam ni, masak kari ayam," Riang wajah Datin Aida yang sudah lama menanti anaknya pulang. Alia jarang pulang ke rumah, dia lebih selesa hidup sendirian dirumahnya sendiri.

Alia semakin runsing menunggu papanya pulang ke rumah. Dia tahu pasti lepas ini bertubi-tubi pertanyaan akan dihadapinya. Tidak keruan duduk, kejap berdiri, kejap baring, kejap menyelak-nyelak majalah. 
 " arghhh.. tensionnya aku, macam mana ni, apa nak jawab dengan papa ni," Alia semakin tidak keruan memikirkan jawapan yang perlu diberikan. 

 kedengaran bunyi hon kereta BMW 5 series sedang masuk ke kawasan rumah itu....



No comments: