Monday, January 30, 2012

~ chap 7- pelangi itu indah

~ chap 7- pelangi itu indah

 Alia yang sudah lima minit menunggu dimeja makan bersama mamanya tampak sangat resah. Kelibat Dato' Syakir sudah kelihatan. Bunyi tapak kaki yang sedang turun dari tangga membuat Alia semakin sesak nafas untuk berhadapan dengan papanya. Dato' Syakir tampak tenang duduk dimeja makan. Nasi disenduk oleh isterinya sendiri. Alia cuba menyibukkan diri mengambil lauk- pauk. Dato' Syakir hanya melihat gelagat anaknya itu. 

 " So, kerja macam mana," tanya Dato' Syakir ringkas memulakan bicara.
 " everything is fine, Alia suka dekat situ, selesa," jawab Alia dengan nada sedikit getar.
 " emm.. It good to hear that.. kalau Alia rasa macam tak selesa, you can change your mind, bilik dekat office tu memang papa sediakan untuk Alia," Dato' Syakir masih lagi tidak berputus asa mengajak anak tunggalnya itu bekerja dengannya.
 " It ok papa, Alia suka dengan apa yang Alia buat sekarang," Alia masih dengan pendiriannya. 
 Dato' Syakir diam dan hanya menjamah makanan dipinggannya. 
 " Alia, sedap tak lauk malam ni, mama suruh Mak Kiah masak special untuk anak mama ni, " Datin Aida cuba mengubah suasana. 
 " mestilah sedap, lagi-lagi ada kari ayam ni, lagi lah Alia suka, " jawab Alia yang sedang asyik menjamah makanan tambahan pula ada lauk kesukaannya. 
 Dato' Syakir sudah mula untuk berbicara hal yang sebenar.
 " Papa dengar ada orang tu saje melengah-lengahkan masa lagi, any explanation?" serius bunyinya. 
  " emm..Alia rasa papa dah tahu sendiri dari mulut Id kan, tak da benda yang nak dibincangkan lagi. Alia dah buat keputusan, Alia tak bersedia lagi," jawab Alia yang sudah nampak sedikit kekerasan pada intonasi suaranya. " Alia rasa Id pun faham kenapa, Id okay je," tambahnya lagi.
 " Alia keputusan yang Alia buat tu salah, Papa nak Alia tarik balik keputusan tu, and i'm not happy with your decision!," keadaan di meja makan semakin tegang.  Nasi yang hanya tinggal separuh di dalam pinggan dibiarkannya. Alia tersentak dengan jawapan papanya. Keenakkan masakan tadi hilang begitu sahaja. 
 " Papa tak kira, dua bulan lagi papa nak pertunangan tu on, that it!," muktamad jawapan yang diberikan Dato' Syakir. Datin Aida hanya diam membisu. Dia tidak mahu masuk campur urusan dua beranak ini.
 " Alia tetap dengan apa yang Alia dah decide, no change!," lantas dia bangun dari tempat duduknya.
 " mama, Alia dah kenyang, Alia naik dulu ea, Assalamualaikum, " dia berlalu pergi menaiki tangga .
 " tengok, anak kita dah merajuk, kalau yea pun nak tanya, jangan lah masa ni, dari elok dia berselera nak makan, terus kenyang dibuatnya, "kata Datin Aida yang tidak setuju dengan apa yang dilakukan oleh Dato' Syakir.
 " bila lagi I nak tanya, lepas makan?, macam I tak kenal perangai dia tu, kalau bab nak mengelak memang hebat, " jawab Dato' Syakir seperti tidak bersalah.
 " you ni, cuba sekali tu dengan anak kurangkan ego you tu, kesian I tengok dia, " lawan Datin Aida tapi dengan nada yang sopan. 
 " dah lah, selera I pun dah hilang ni, " jawab Dato' Syakir. Dia bangun nak beredar dari ruang makan. Datin Aida terkedu dengan tindakan suaminya itu.

 Akhbar duduk diruang hadapan rumah sambil menonton televisyen .Mak Siti yang baru selesai menunaikan solat isyak menuju ke ruang hadapan.

 " haa, Bar, Mak Siti tak nampak pula kereta kau dari petang tadi," tanya Mak Siti . Sejak petang tadi dia merasa pelik ,selalunya kereta proton saga merah Akhbar akan diletakkan dihadapan rumah, tapi hari ini tidak kelihatan.
 " oh, tadi pagi Bar accident, kereta tu tak boleh start, dah hantar dekat bengkel, esok lusa siaplah," Akhbar memberi penjelasan. 
 " laa..yeake? kau tak da apa-apa ke,kenapa tak bagi tau dekat Mak Siti tadi," riak wajah Mak Siti terkejut apabila mendengar anak saudaranya itu kemalangan.
 " Bar takda apa-apa, kereta je rosak teruk, lagipun tadi yang langgar Bar tu kawan masa dekat U dulu, boleh pula jumpa dengan keadaan macam tu," jelas Akbar.
 " tadi dia ada call, esok lusa siap lah, nanti orang tu hantarkan kereta, katanya bengkel tu kawan dia punya, takdalah risau sangat," tambah dia lagi.
 " habis tu esok macam mana kau nak ke ladang, tak kan nak jalan kaki, jauh tu, " tanya Mak Siti lagi.
 " tadi saya dah cakap dekat Mal minta dia hantarkan, dia okay je, " jawab Akhbar.
 " haaaa.bagus juga tu, takdalah dia merayau tak tentu pasal, kau ajak sekali dia tolong-tolong kau dekat ladang tu, buat apa yang patut," Kata Mak Siti. Akhbar hanya mengangguk dan tersenyum. Dia sudah menganggak dengan jawapan mak saudaranya itu.
 " Mak Siti masuk tidur dulu lah ea, " Mak Siti bangun dan berlalu masuk ke dalam biliknya. 

Akbar kembali mengelamun. Dia teringat akan kejadian pada tengah hari tadi. Wajah Alia Syakira sudah berlegar-legar dikotak fikirannya. Tiba-tiba wajah yang dirindui hadir pada masa yang sama. Dia terdiam dan hanya melayan perasaan. Rindu pada wajah yang lama sudah tidak ditatap , rindu dengan suara keanak-anakkan yang manja itu, rindu dengan senyuman yang sentiasa memberinya semangat untuk terus menjalani kehidupan selama ini. Dibiarkan sahaja perasaan itu. Malam itu dia dibuai dengan kenangan yang pernah hadir dalam kehidupannya. Pelangi yang dahulunya sentiasa muncul dalam hidupnya telah hilang. Tetapi adakah pelangi itu akan muncul kembali. Masa yang akan menentukan segalanya. 

 Basikal yang dinaikinya diletakkan ditempat yang disediakan. Selesai kuliah petang Akhbar terus pulang ke biliknya. Sampai di bilik, melihat teman sebiliknya tiada di dalam bilik. Dia meletakkan beg digalas tadi dan merebahkan badannya. Kelihatan letih sungguh. Di semester akhir ini, makin banyak pula kerja yang perlu diselesaikan. Baru sahaja ingin melelapkan mata, dia tersentak apabila namanya dipanggil.

" Akhbar! haaa..bgus kau ada dekat bilik, weh jom join fakulti aku buat kem, aku tengah terdesak cari orang ni, ramai pula last minute yang tarik diri, alang-alang kau ada, jom la," ajak Idham .
 " bila tarikhnya," tanya Akhbar.
 " minggu depan tiga hari je, lagipun kita pergi lepas kuliah hari jumaat, jom lah," ajaknya lagi.
 " okay, boleh lah, lagipun aku takda buat apa-apa hari tu," jawab Akhbar tanda setuju. 
 " yeah!! that my friend, thanks bro," gembira Idham apabila Akhbar setuju untuk mengikuti programnya. 

 Idham keluar semula dari bilik. Akhbar yang kelihatan semakin letih kembali tidur. 
 Tidak lama kemudian telefonnya berdering, tertera nama Tasya.

  " Hello dear, you buat apa," Suara Tasya yang dibuat-buat manja.
  " Assalamualaikum, Tasya, saya baru bangun tidur, ada apa yea," jawab Akhbar sopan.
  " saje je, I bosan lah you, tiba-tiba rasa rindu pula dekat you, tu yang I call," jawab Tasya semakin bertambah lembut suaranya.
  " Oh, Tasya maaf ea, saya dah terlajak tidur, tak solat asar lagi, maaf ea, " Akhbar baru melihat jam tangannya yang sudah hampir jam 7.00 pm.
  " I baru je nak borak dengan you, you ni selalu mengelak dengan I, " rajuk Tasya.
  " maaf ea tasya, I tak solat lagi ni, nanti kita borak lagi ea, assalamualaikum," akhbar yang sudah kelam kabut meletakkan telefonnya.
 " Eiii!! how dare you letak call I, nanti you Akhbar I kenakan you balik, you nak mengelak dengan I kan, no way!" Gaya Tasya seperti tidak puas hati.
you tetap akan jadi milik I, macam mana sekali pun you tetap milik I. 



No comments: