Monday, January 30, 2012

~ chap 5- pelangi itu indah

~ chap 5- pelangi itu indah

"Nak ke mana malam-malam ni Mal, asyik merayap je kau ni tak pernah nak melekat kat rumah," tegur Mak Siti    sejurus melihat Ikmal sudah mengambil kunci motornya.
 " biasalah mak, malam minggu macam ni nak lepak-lepak lah, buat apa lagi," bersahaja jawapan Ikmal yang sudah melangkah keluar. 
  " Mal, nanti dulu, mak nak cakap sikit dengan kau ni, duduk dulu," pinta Mak Siti. Kali ini Ikmal tidak membantah. Dia masuk semula ke dalam rumah dan duduk di tepi maknya yang sedang melipat baju.
  " apanya mak, macam penting sangat benda yang nak dicakapkannya," Ikmal tergaru-garu kepala.
  " Mal, mak ni bukan apa, malu lah dengan Akhbar tu, memang la dia dah macam anak mak sendiri, tapi dia tu hanya anak sedara mak je, bukan anak mak pun, tapi kau tengok semua benda dia tanggung dari makan sampai lah benda dalam rumah ni pun dia yang beli. Banyak sangat kita dah terhutang budi dengan dia . Adik kau yang dekat asrama tu pun dia yang tanggung. patutnya mak yang tanggung dia , anak yatim piatu ini terbalik pula.Kau ni mak tengok takda ke tergerak hati nak usahakan kebun arwah abah kau tu, kalau diusahakan banyak hasil tu Mal," suara Mak Siti seperti tersekat-sekat menahan kesedihan.
  Ikmal seperti buntu dengan permintaan maknya itu. 
 " emm..nantilah Mal fikir-fikirkan, bukan Mal tak nak kerja mak, tapi tiap kali Mal kerja je mesti tak serasi lah mak, ada je yang tak betul apa orang kata tak sejiwa,"sempat lagi Ikmal bergurau dengan maknya. perangainya yang tak pernah serius kadang-kadang membuatkan maknya semakin naik angin . 
 " Mal, kau ni mak cakap kau main-main pula, tak habis-habis nak berlawak , kau tak malu ke dengan sepupu kau sendiri, ni waktu macam ni dia dekat surau , kau sibuk nak melepak," Mak Siti bertambah marah apabila tegurannya dibuat main-main.
  " emm... Mal pergi dulu lah mak, kawan-kawan dah tunggu," selamba Ikmal keluar ditarik tangan ibunya sempat disalamnya. Degil-degil dia pun masih lagi menghormati maknya. 

 Rumah banglo dua setengah tingkat yang tesergam indah dilihat semakin indah pada waktu malam apabila lampu-lampu sisi menerangi kediaman itu. Keindahan kediaman ini tidak dapat disangkal lagi terutama sekali landskapnya yang sangat menarik, tersusun rapi seolah-olah berada ditaman bunga. Disekitar kawasan itu kelihatan rumput yang ditanam dan dijaga dengan rapinya. Kedengaran bunyi air terjun dari kolam ikan yang terletak dibahagian tepi kediaman menambahkan lagi seri kediaman ini. Sebaik sahaja melangkah ke dalam rumah ini, aksesori yang dipamerkan hampir kesemuanya mengikut citarasa barat. Tona warna yang ditampilkan menampakkan lagi keunggulan dan kemegahan rumah ini. Siapa yang tidak kenal dengan Dato' Syakir yang sentiasa menjaga ketrampilan dan kemegahan hartanya. 

  " I geram betul dengan anak kesayangan you tu, penat-penat kita buat semua ni untuk kebaikan dia, dia boleh pula sesuka hati buat keputusan sendiri nak tangguh hari pertunangan tu," Dato' Syakir seperti tidak puas hati dengan keputusan anaknya itu.
  " You ni pun, cuba bawa bersabar, nanti kalau Alia tu balik sini you tanya lah dia, ini budak tu takda , macam mana nak dengar penjelasan dia," Datin Aida yang lebih tenang orangnya cuba menenangkan suaminya yang seperti orang yang hilang akal. 
 " Macam lah I tak kenal anak sendiri, I takut lepas dia tangguh dia nak batalkan pula, jangan dibuat gila budak ni, I dah janji dengan Tan Sri Azman kalau tak jadi habislah semua rancangan I," nada suara Dato' Syakir semakin meninggi.
 " you macam nak jual anak je gayanya, biarlah Alia buat keputusan dia sendiri, dia dah besar , dah tahu tentukan hidup dia sendiri. Kata Datin Aida yang sentiasa menyokong apa sahaja yang dilakukan oleh Alia.
 " baguslah, manjakan sangat budak tu sampai naik lemak, I tak kira nanti dia balik I nak dia batalkan niat dia tu, kalau tak tahu lah I nak buat apa," gertak Dato' Syakir. Dato' Syakir seorang yang panas baran dan sentiasa menganggap segala keputusan yang dilakukannya betul. Datin Alia hanya terdiam membisu, tidak berani melawan apa yang diperkatakan suaminya. 

Keretanya dipecut dengan laju, jam sudah menunjukkan jam 9.00 am.
 "PANG!!!!...bunyi dentuman kuat.
 Idham seperti tersentak , dia keluar dari keretanya . habis kemek permukaan depan keretanya.
"Maafkan saya encik, salah saya tak perasan kereta ," kata Idham yang seperti ketakutan setelah melanggar kereta orang lain atas kesalahannya sendiri.
 " sekarang macam mana ya? kereta saya tak boleh start ni, saya ada benda nak hantar dekat orang ni, " kata jejaka itu sambil melihat kenderaanya yang sudah remuk teruk.
 " Akbar!!! weh, aku lah Idham, roomate kau dulu, ingat tak?" tiba-tiba Idham memanggil nama jejaka tadi dengan riangnya.
 " Id! kau rupanya, weh! tak sangka kita jumpa balik dengan keadaan kau langgar kereta aku ni haaa," balas Akhbar seperti sudah lupa akan keadaan keretanya yang sudah remuk teruk. 
 " Bar, sorry sangat weh aku memang tak perasan kereta kau tadi, aku dah lambat sebenarnya tadi, tu aku pecut tak ingat dunia," jelas Idham yang sedang melihat keadaan kereta Akhbar.
 " Bar, tadi kau cakap kau ada benda nak hantar, kereta kau ni kau tolak tepi dulu, aku hantar kau, kejap lagi aku call office kata aku lambat sikit," ajak Idham yang sudah melihat riak wajah Akhbar seperti sedang risau akan sesuatu.
 " tak menyusahkan ke, aku nak hantar bunga-bunga ni dekat kedai bunga dekat Bangsar, ada orang tempah," kata Akhbar memberi penjelasan.
 " kau keja hantar bunga ke Bar?, jom lah aku hantarkan lagipun office aku area-area situ juga," Sambil menolong Akhbar mengalihkan bunga-bunga itu ke keretanya.
 " Aku buka kebun bunga sekarang," jawab Akhbar ringkas.
 " Wah, pengusaha bunga berjaya lah kau ni," riak muka Idham seperti terkejut dengan jawapan yang diberi Akhbar. Akhbar hanya tersenyum. 


Di dalam kereta mereka rancak bercerita apa tidaknya hampir tiga tahun meninggalkan alam universiti, hubungan mereka terputus begitu sahaja. Walaupun berlainan bidang, tetapi mereka sangat akrab ketika di universiti. Pasti akan ada sahaja aktiviti yang akan dilakukan bersama. Dalam diam, pertemuan yang tidak disangka ini akan mengubah segala-galanya. 


No comments: