Sunday, January 29, 2012

~ chap 4- pelangi itu indah



~ chap 4- pelangi itu indah

 Muka yang merah padam memendam rasa tidak puas hati dengan dua orang jejaka tadi terbawa-bawa sehingga Idham pun terkena tempiasnya sekali. 

 " I tengok lepas you balik dari toilet tadi muka you masam mencuka, bila I tanya you cakap takda apa-apa, " tanya Idham yang pelik melihat perubahan Alia. 
 " tak da apa-apa lah, you jom kita pergi makan I lapar lah," cepat-cepat Alia menukar topik, dia malas ingin memikirkan hal yang berlaku tadi.
 " You nak makan apa,"tanya Idham.
 " I tak kisah, asalkan kenyang, ikut you lah, " jawab Alia seperti acu tak acu.
 " macam tu kita pergi makan dekat Kenny Rogers la, lagipun you kan suka macaroni dekat situ, " ajak Idham lembut.
 " okay, jom lah lapar dah,"jawab Alia ringkas. Langkah dibuka dengan laju perutnya yang semakin berkeroncong membuatkan dia lagi cepat berjalan. Idham hanya tergelak sendirian melihat teletah Alia seakan kebudak-budakan. Comel, bisik hatinya. 

Alia makan dengan seleranya. Macaroni kesukaannya dijamah dengan khusyuk sehingga tidak memandang Idham yang berada dihadapannya. Idham hanya tersenyum melihat gelagat Alia ketika makan.

 " You, tengok I kejap,"pinta Idham.
 " yea, kenapa?"tanya Alia seperti kebingungan.
 " You ni makan macam budak umur empat tahun comot," kata Idham sambil mengambil tisu dan mengelapkannya di tepi mulut Alia yang kelihatan sedikit comot.
 " Idham, malu lah ramai orang tengok, I boleh lap sendiri, " kata Alia yang sudah nampak  kemerah-merahan pipi putihnya itu.
 "ala, you nak malu apa, you kan bakal tunang I , takpelah , I bukan buat apa pun, tolong lapkan je, gentleman tau I ni, " Idham cuba mengubah suasana yang suram sejak dari tadi.
 " ada-ada je you ni, " Alia sedikit tersenyum dengan gurauan Idham itu.
 " Alia, semalam you kata ada benda nak cakap, apa dia," suara Idham sedikit serius.
Alia menarik nafas perlahan-lahan mengumpul kekuatan untuk menyampaikan hasratnya. Mungkin keputusan yang dibuatnya akan dibantah sekeras-kerasnya oleh keluarganya terutama sekali bapanya. 


 " Id, I nak kita tangguh pertunangan kita, I tak bersedia lagi nak jadi tunangan orang apatah lagi isteri orang, " kata Alia dengan nada yang sedikit tersekat-sekat.  Riak muka Idham semakin serius , kerut-kerut didahinya kian menampakkan garisan seperti sangat stress dengan keputusan yang dibuat oleh kekasih hatinya itu.


 " Alia, kenapa tiba-tiba you nak tangguh, bukan sebelum ni semuanya okay kan, ke I ada buat salah dengan you, " desak Idham inginkan penjelasan.
 " I tak bersedia lagi Id, hal kawin-kawin ni bukan benda kecil I taknak buat keputusan terburu-buru , dekat office I tu ramai yang kawin lepas tu cerai -berai keputusan terburu-buru lah tu. lagipun masa I buat keputusan hari tu I tak fikir panjang, I nak kita postpone lagi enam bulan, maybe after tu I dah dapat jawapannya," jelas Alia.
 " You dah gila ke, enam bulan lama tu, esok, lusa x boleh ke you bagi jawapan, apa I nak cakap dgn family I, family you pun mesti bantah dengan keputusan you ni, Alia.... kita dah kenal lama, tak cukup lagi masa yang ada sebelum ni you nak kenal dengan i, " pinta Idham agar Alia mengubah keputusannya itu.
 " Id, I harap you hormat keputusan I, I tak nak buat keputusan yang akhirnya nanti I yang menyesal. 
   Id...bukan senang untuk I tiba-tiba menerima orang lain dalam hidup I lepas Taufiq tinggalkan I. I harap you faham," suara Alia sedikit sebak takkala nama Taufiq muncul dari mulutnya sendiri. 
 " emm.... up to you, I'll explain it later to our family, let me handle this," Idham seperti pasrah dengan keputusan yang dibuat oleh Alia, dia hanya mengikut rentak kekasihnya.


Keadaan kembali suram dan menjadi sedikit tegang. Hasrat Idham yang ingin membeli barang-barang hantaran terkubur begitu sahaja. Selesai makan mereka terus pulang. Di dalam kereta masing-masing diam melayan perasaaan yang hanya kedengaran lagu-lagu yang diputarkan dicorong radio.
Alia merasa bebannya semakin berkurang, tetapi dia tidak memikirkan apa yang perlu dihadapinya selepas berita ini sampai pada pengetahuan keluarganya, pasti gaduh besar antara dia dan papanya. 


Telefon bimbitnya berdering berkali-kali. Nama yang tertera di skrin " papa". Sudah diagak berita ini pasti akan sampai ditelinga papa dengan cepatnya. 
"Idham ni mesti dah bagi tau ni," bisik hatinya.
akhirnya diangkat juga , " Assalamualaikum, yea papa," jawab Alia lembut.
  " Waalaikumusalam, Alia betul ke apa yang Id bagi tau papa tadi, papa tak suka Alia buat keputusan sendiri, buat semua orang terkejut dengan keputusan Alia tu, " kata papanya yang sedikit keras dan serius.


  " Papa, ini keputusan Alia, lagipun Alia buat untuk kepentingan bersama, rasanya Id dah ceritakan semuanya dekat papa, so let it be, papa Alia penat nak tidur dah, kirim salam dekat mama, Assalamualaikum , " jawab Alia yang malas untuk memanjangkan cerita. Dia tahu jika diterangkan papanya semakin berang, lebih baik dia memutuskan panggilan itu secepat mungkin. Telefon bimbitnya di off supaya tiada sebarang gangguan. Perangai nekad Alia membuatkan orang sekeliling pening memikirkannya.










No comments: