Saturday, January 28, 2012

~ chap 3- pelangi itu indah

~ chap 3- pelangi itu indah

 Hampir satu jam tersekat ditengah-tengah bandaraya yang sememangnya sesak tambahan lagi pada waktu kemuncak orang pulang ke rumah membuatkan Alia kepenatan dan tertidur di atas sofa. 
Kedengaran lagu "What are words" membuatkan Alia terjaga dari tidurnya yang hampir lena dibuai mimpi. 

"Assalamualaikum, sayang buat apa?"kedengaran suara Syed Idham yang boleh membuat wanita-wanita diluar sana terpesona dengan hanya mendengar suaranya yang romantik ditambah dengan suara garau seorang lelaki. 
 " waalaikumussalam, I tertidur tadi, penat sangat hari ni jam teruk dekat bangsar ," kata Alia yang seperti mamai lagi.
 " I ganggu you ke?, I ingat nak ajak you keluar esok lagipun esok sabtu, nak pergi beli barang-barang hantaran yang tak cukup lagi," ajak Idham.
 " oh, boleh juga, lagipun I ada hal nak cakap dengan you esok, you ambil I dekat rumah macam biasa yea," kata Alia setuju dengan ajakan Idham.
 " Macam serius je bunyinya, cakap dekat phone tak boleh ke?" Idham seperti ingin tahu dengan segera.
 " Esok lah I cakap, I penat lah you, by the way, thanks for the flower, tapi I tak suka bunga rose, tapi tak pe I terima je, "bunga yang diterimanya di tempat kerja pada pagi tadi adalah pemberian Syed Idham.
 " oh, sama-sama, sorry I nak belikan you bunga kesukaan you, tapi dekat semua kedai takda bunga tu, next time i will buy you that flower ok sayang, " pujuk Idham dengan lembutnya.
 "It's ok, ok lah I nak mandi, jumpa esok, Assalamualaikum"
 " ok, Waalaikumussalam sayang, I love you"
belum sempat dihabiskan ayat itu, Alia sudah meletakkan telefonnya. 

  Idham sudah lali dengan perangai Alia yang ada masanya sangat dingin dengannya lebih-lebih lagi jika baru pulang dari kerja. Idham seorang yang sangat penyabar dan sentiasa melayan kerenah bakal tunangnya. Idham merupakan pilihan keluarga Alia dan keluarga mereka mengenali antara satu sama lain. Idham yang cukup gembira apabila lamarannya diterima oleh Alia lima tahun menanti jawapan, akhirnya impiannya terlaksana. Tapi Alia sebaliknya, jawapan yang diberinya seolah-olah memakan dirinya sendiri. Dia sendiri tidak pasti dengan pilihan yang dibuatnya. 

Selepas menunaikan solat isyak, Alia duduk ditepi beranda condominium mewah yang dibelinya sendiri. Walaupun papanya seorang ahli perniagaan yang terkenal, tetapi Alia lebih senang mengguna wangnya sendiri dalam membeli apa sahaja keperluannya dan tidak pernah bergantung harap dengan keluarganya. Angin malam yang bertiup dirasai dari tingkat 15 rumah itu, semakin lama semakin kuat tiupan angin yang dirasainya. Fikirannya semakin bercelaru apabila memikirkan hanya tinggal dua bulan sahaja lagi dia akan menjadi tunangan orang. Keadaannya seperti tidak rela dan seperti terpaksa membuat pilihan itu.
"bahagiakah aku dengan Idham, gembirakah diri aku dengan pilihan yang aku telah lakukan ini, Ya Allah kau berikanlah aku petunjuk disaat -saat ini, adakah pilihan yang aku telah buat ini adalah yang terbaik, jika benar dia jodohku kau kuatkan keyakinan aku dan meneruskannya  " jauh disudut hatinya, dia semakin ragu dengan pilihan yang dibuatnya. 

 " I dah ada dekat bawah rumah you, you dah siap?" tanya Idham yang telah sampai sepuluh minit yang lalu.
 " You tunggu kejap, I dah nak siap," kelam-kabut dibuatnya apabila Alia baru menyedari setengah jam lalu yang dia telah berjanji dengan Idham ingin keluar bersama hari ini. 

 " Assalamualaikum, sorry I lambat sikit ," kata Alia.
 " Waalaikumussalam, lawa you hari ni, tu lama sangat bersiap ea," gurau Idham yang dari tadi tidak berkelip-kelip matanya melihat bakal tunangnya itu. Penampilan yang sangat simple dikenakan baju t-shirt lengan panjang bewarna biru turquoise, dikenakan dengan jeans bewarna hitam dan tudung ariani bewarna putih ditambah dengan biru turquoise menampakkan dia bertambah ayu.
 " takdalah, ni simple je , tadi I tak sempat nak cari baju, I tarik je mana yang ada, " jawab Alia ringkas
 " eh, takdalah you lawa pakai baju warna ni, sepadan dengan you, " puji Idham yang semakin tertarik dengan Alia.
 " eh, dah la jom kita pergi, you ni tengok depan tu , jangan nak tengok I pula , " semakin malu Alia apabila melihat Idham melihatnya seperti itu. Di dalam kereta Alia lebih selesa hanya mendiamkan diri dan sekali sekala Idham ada bertanyakan dia soalan dan hanya dijawab sepatah sahaja. Idham semakin pelik melihat perangai Alia yang semenjak dua menjak ini semakin dingin dengannya. 

 " sayang, I ingat nak pergi ambil cincin kita tu dulu," kata Idham sambil membetulkan rambutnya.
 " okay, I nak pergi ladies dulu, you pergi dulu ea, nanti I jumpa you dekat sana, "kata Alia yang sejak dari dalam kereta tadi menahan sakit perutnya. 
 " okay, " Idham pergi meninggalkan Alia yang sedang kesakitan menahan isi perutnya yang ditahannya sejak tadi. 
 " fuhhh, lega penat aku menahan dari dalam kereta tadi, " katanya keseorangan. 
"pang!!!!!, dush!"
 " maaf cik, maaf saya tak perasan cik keluar tadi saya nak cepat tadi, " kata jejaka yang telah melanggar Alia sehingga tersungkur dibuatnya.
 " kau ni buta ke, tak nampak aku jalan ke, dah terang-terang ini jalan keluar masuk tandas yang kau jalan tak tengok depan tu kenapa!, " marah Alia sambil menahan kesakitan akibat tersungkur. 
 " maafkan saya, saya tak perasan tadi, saya nak cepat, cik tak apa-apa kan, "katanya lagi dengan penuh rasa bersalah.
 " kalau dibuatnya berdarah kaki aku ni tadi kau nak buat apa, dah tempang aku hari ni nak jalan, " marah Alia lagi.
 " eh , kau ni kan dia dah minta maaf, dia tak sengaja lagi pun , mulut mengalahkan mak murai, nampak sopan , sekali buka mulut macam periuk api," kata seorang jejaka yang berada disebelah jejaka yang melanggarnya tadi. 
 " eh, kau ni siapa, abang dia, adik dia, dia yang langgar aku, suka hati aku lah nak marah dia ke tak, yang kau sibuk-sibuk kenapa, " semakin bertambah bengang dibuatnya.
 " maafkan sepupu saya cik, maaf ea, saya tak perasan, kalau cik ada tercedera saya boleh bawakan ke klinik, "kata Idham sambil tergaru-garu kepala.
 " aah, tak payah, lain kali jalan tu tengok depan, " Alia beredar begitu sahaja sambil menahan marahnya. 
" mulut perempuan tu boleh tahan juga, muka dah comel, cantik, tapi perangai teruk betul! garang macam singa malang betul siapa yang dapat dia tu, " kata Ikmal kepada Akhbar.
 " ala, biasalah perempuan , biarlah lagipun tadi memang salah aku, aku yang jalan tak pandang depan syok sangat bercakap dengan kau, " sempat lagi Akhbar bergurau. seperti ada satu tarikan istimewa tentang wanita tadi. bisik Akhbar didalam hati.

No comments: