Friday, January 27, 2012

~ chap 2- pelangi itu indah

~ chap 2- pelangi itu indah

" Mal, jom lah tolong aku dekat ladang , lagipun kau tak da buat apa-apa ,sekarang ni susah nak cari pekerja, aku bayar kau macam aku bayar pekerja-pekerja aku yang lain, sekurang-kurangnya ada juga orang yang aku boleh percaya, kalau kau tak nak dekat ladang, kau boleh tengok-tengokkan kebun bunga aku tu,"
 Akhbar beriya mengajak sepupunya itu bekerja dengan dia. tetapi, Ikmal seperti acu tak acu dengan pertanyaan Akhbar sambil mengelap motor kesayangannya itu.
 " Ala, bukan aku tak nak tolong kau, cuma aku mana reti nak jaga itik-itik tu, nanti aku salah bagi makan macam mana, dibuatnya aku bagi baja bunga dekat itik-itik kau tu macam mana, tak ke masalah. kalau dekat kebun bunga tu, nanti lain pula yang aku cantas, tak nak lah, nanti aku cari kerja sendiri," tergelak besar Akhbar apabila Ikmal memberi jawapan sebegitu.
 " kau, ni Mal, main-main pula, tak habis-habis dengan lawak kau tu, aku serius ni sekurang-kurangnya tak da la aku dengar Mak Siti membebel dekat kau tiap-tiap hari, kalau kau tak reti pekerja-pekerja aku boleh ajar kau, tak pun aku sendiri boleh ajar", kali ini nampak kesungguhan Akhbar mengajak Ikmal bekerja dengannya. 
 " lain kali jelah aku fikirkan, haa. esok aku nak pergi memancing dekat lubuk yang baru orang kampung kata banyak ikan tu, aku ingat nak ajak kau teman aku, kita pergi pagi esok," dengan cepat Ikmal menukar tajuk perbualannya. 
 " sorry lah Mal, esok pagi aku dah janji dengan Pak Hasan nak bagi bunga-bunga yang ditempah tu, nanti menunggu pula dia , lain kali lah ea,"
 " okay, tapi kau tolonglah back up aku depan mak nanti, aku tahu dia mesti marah aku nak pergi memancing dekat situ,"pinta Ikmal
 " boleh, tapi nanti kau belanja aku tau," usik Akhbar sambil tergelak .
 " boleh, esok aku belanja kau minum teh tarik dekat kedai biasa ," balas Ikmal sambil tergelak besar. 

 Kebun bunga yang diusahakan sendiri hasil titik peluhnya itu, semakin hari semakin menjadi, semakin banyak permintaan bunga-bunga dikebunnya. Keikhlasan itu penting dalam menjaga apa yang ditanam, tanaman juga mempunyai perasaan, semakin dibelai, semakin menjadi hasilnya. Akhbar berkeseorangan sambil melihat hasil tanamannya sehingga sampai disatu kawasan yang agak lapang. Hanya ada satu jenis tanaman yang ditanam dikawasan itu, "Lily" dilihat dengan penuh syahdu dan akhirnya perasaan rindu yang dibendung dalam takuk hatinya mengalir juga, titisan demi titisan membasahi wajah jejaka yang mempunyai hati yang tulus itu.
  "jangankan bunga lily, ladang bunga lily pun Bar boleh bagi," bait-bait kata ini sentiasa berlegar-legar didalam kotak fikirannya takkala melihat bunga ini. 
Nadia, sekarang ladang bunga Lily Bar sediakan, tapi Nadia dimana, kenapa tinggalkan Bar keseorangan, pergi yang tak kembali lagi, harapan yang Bar janjinya tak sempat lagi ditunaikan, kita tak sempat merasa nikmat bahagia bersama, Nadia tinggalkan Bar sendirian. Semakin laju titisan yang mengalir, semakin membuak perasaan rindunya kepada insan yang paling disayanginya. 

" jam gila KL ni, kalau satu hari tak jam tak boleh ke, pening kepala aku tiap-tiap hari nak balik kerja macam ni,"gerutu Alia sambil dihentak-hentak stereng keretanya itu. 
 " kau ni Alia, cuba bersabar sikit, ayu dah ayu dah aku tengok, tapi mashaAllah perangai mengalahkan lelaki, kan sekarang time orang balik kerja, memanglah jam, lain kali kalau taknak jam kau balik lah awal, minta dekat bos kesayangan kau tu balik awal,mesti dia bagi,kau kan staff kesayangan dia," perli Wahida dengan nada sinis.
 " amboi , kau ni Ida , mulut tu tak boleh nak meletup lagi mengalahkan Chef Wan, nanti ada yang kena tinggal tengah-tengah jalan ni, balik jalan kaki, nak?," gertak Alia dengan nada bergurau
" ala kau ni Alia, aku main-main je, kau kan kawan paling baik tak kan sanggup tengok kawan kesayangan kau ni balik jalan kaki kot, basah kuyup lah baju baru aku ni Lia," gurau Wahida sambil tergelak besar.
" haa, tau pun takut, aku tension lah duduk dekat KL ni, rasa macam nak duduk dekat kawasan ceruk dunia senang takda bunyi bising, hon-hon jaga ayam, itik pun bagus, buka kebun bunga pun bagus juga, lama dah aku tak berkebun," bebel Alia sambil didengari oleh sahabatnya itu. 
 " bagus juga, nanti senang aku nak makan ayam, boleh jumpa kau, minta ayam free, tak pun rasa macam nak bunga free minta je dengan kau kan," riuh kedengaran suara mereka berdua di dalam kereta perdana hitam itu. 

Alia Syakira, gadis genit yang tidak lekang mengukir senyuman apabila bertemu dengan orang sehingga orang yang lalu ditepinya pun dia senyum. penampilannya yang sentiasa up to date mengikut perkembangan fesyen terkini membuatkan dia menjadi kegilaan ramai di tempat kerjanya. Walaupun bertudung, tetapi penampilannya itu membuatkan dia menjadi ikon wanita bertudung di pejabatnya. Wajahnya iras-iras pelakon Sofia Jane membuatkan lebih ramai yang tergila-gilakannya. Namun, impian jejaka-jejaka itu sekadar impian dan terkubur begitu sahaja apabila mengetahui gadis yang menjadi idaman mereka ini akan bertunang tak lama lagi. jejaka yang berjaga menambat hati gadis yang penuh ego ini adalah Syed Idham, seorang arkitek terkenal di KL. 

No comments: