Friday, January 27, 2012

~ chap 1- pelangi itu indah


~ chap 1-  pelangi itu indah 


       "yeay! kau nampak jerat aku mengena, lama dah aku nak ikan keli, mak aku asyik membebel cakap aku buang masa pergi memancing, tapi bila balik rumah tangan kosong", kata Ikmal sambil membuka mata kail yang telah mengena untuk buat kali pertama, Akhbar hanya tersenyum melihat gelagat sepupunya itu. 
Dalam pada itu, Akhbar memandang dengan penuh rasa rindu takkala kedua anak matanya melihat pohon yang rimbun dihujung tapak sawah padi yang menguning itu. Kenangan dan memori terindah yang dirakam dalam ingatannya itu tidak pernah padam sama sekali.
  " Jauh kau termenung Bar, teringat "orang jauh" yang tidak akan muncul tiba ",kata Ikmal dengan  nada serius. .
  " aku teringat kenangan yang pernah aku lakar bersamanya Mal, "jauh di sudut hatinya, mengharap pelangi muncul kembali.
 "Dah la, jom la balik makin lama kau duduk sini, makin panjang pula kau bermadah -madah ni, aku rasa kalau aku kumpul kau punya madah dari dulu mesti dah boleh buat buku ", seloroh Ikmal sambil ketawa besar. Akbar turut ketawa mendengar kata-kata sepupu kesayangannya itu.


 Ketika menaiki anak tangga rumah, sudah kedengaran suara Mak Siti dari dapur memanggil anak bujangnya menanyakan hasil pancingannya itu.
 " ikan paus ke kau bawa balik hari ni Mal, boleh lah buat kenduri ajak orang kampung," perli Mak Siti yang sudah bosan dengan perangai anaknya yang tidak pernah lekat dirumah , dari pagi hinggalah sampai ke senja baru nampak batang hidungnya.
 " Mak ni, cubalah bagi semangat dekat Mal, ni tidak tiap-tiap kali balik mesti mak perli , apa ingat Mal ni teruk sangat ke, ni ha ada enam ekor ikan keli Mal bawa balik, malam ni mak boleh masak ikan keli masak lemak cili api, mak kan suka sangat ikan keli," sambil meletakkan hasil pancingannya itu di atas meja. 
  " ikan ni kau beli ke pancing Mal," sinis Mak Siti sambil melihat ikan yang dibawa anak bujangnya itu. 
  " Mak Siti ni, ikan tu Mal pancing la, Bar yang teman dia tadi, penat dia pasang jerat," Akhbar cuba mempertahankan sepupunya itu sambil tersenyum melihat gelagat dua anak beranak itu. 


Akhbar menetap bersama ibu saudaranya itu setelah kematian kedua orang tuanya akibat kemalangan jalan raya 10 tahun yang lalu. Keluarga Mak Siti amat menyayangi Akbar seperti anaknya sendiri, apa tidaknya hampir semua keperluan dirumah itu disediakan olehnya, dari makan, pakai, bayaran bil hingga yuran pengajian anak perempuannya yang sekarang melanjutkan pelajaran di sekolah asrama penuh pun ditanggung oleh Akhbar. Akhbar sekarang telah membuka ladang ternakan itik dan membuka secara kecil-kecilan kebun bunga yang diusahakannya sendiri. Graduan Sarjana Muda dalam bidang perladangan dan menabur baktinya ditanah tempat kelahirannya merupakan pemuda contoh kampung .Macam langit dan bumi perangai Akhbar dan Ikmal. Selepas SPM, Ikmal tidak menyambung pelajarannya lebih seronok dengan kehidupannya yang terkenal dengan kutu rayaunya. Ikmal dan Akbar seperti adik- beradik kandung dan susah untuk melihat mereka berengang, apatah lagi bergaduh.


" Bar, janji dengan Nadia boleh?" Akhbar hanya tersenyum melihat wajah polos buah hati tercintanya itu, Nadia Atirah sambil mengangguk sebagai tanda setuju dengan pertanyaannya itu. 
 " Bar kena janji, bila Nadia pindah nanti, Bar kena hantar surat  tiap-tiap minggu dekat Nadia, kalau tak hantar satu minggu kena denda bagi bunga Lily dekat Nadia, boleh?
 " jangankan bunga Lily, ladang bunga lily pun Bar boleh bagi," Akhbar berseloroh manja dengan kekasih hatinya itu. 


 Dibawah pohon yang rendang ditepi kotak sawah itu menjadi tempat Akhbar dan Nadia bertemu, mereka jarang berjumpa kerana Nadia menuntut disekolah beasrama penuh, manakala Akbar disekolah harian biasa. Cinta yang pada asalnya hanya usikan rakan sekampung, membawa mereka menaiki satu tahap yang lebih daripada itu. Cinta yang dicurahkan, janji yang dimeterai bersama membawa Akhbar nekad ingin menjadikan Nadia sebagai permaisuri hatinya setelah dia dan nadia tamat belajar kelak. Cinta yang disulam dengan memori-memori indah, nota-nota indah, direntap begitu sahaja tanpa sebarang amaran. orang yang dikasihinya sekali lagi dipanggil oleh seruan Ilahi apabila Nadia terlibat dalam kemalangan jalan raya melibatkan bas yang dinaikinya berlanggar dengan sebuah lori dan terbalik melibatkan hampir kesemua penumpang meninggal dunia. Cinta yang disangkakan berakhir dengan satu ikatan yang suci, berakhir dengan linangan air mata yang sentiasa membasahi pipi jejaka ini. 
lamunan Akhbar tersentak takkala suara Mak Siti memanggilnya untuk makan malam. Gambar kenangan yang diabadikan itu disimpan semula di dalam laci. lantas dia bangun dan menuju ke ruang makan. 

No comments: