Sunday, December 15, 2013

Brunei ~ Part 3

Brunei ~ Part 3

Assalamualaikum :) hari ini hari berehat sedunia, minggu ni baru dapat rasa betul2 rehat, sebab banyak kerja dah settle down, but after Christmas , kerja menimbun lah balik. 

As what I promise before, after 3 weeks will be come out with new entry. :) Selama 3 minggu ni, banyak tempat yang kami pergi, dan pengalaman yang kami tak akan lupakan. Untuk pengetahuan semua, Brunei memang terkenal dengan pantai-pantainya yang cantik. Dah berapa banyak pantai kami pergi, sampai tertukar-tukar nama, ini pun ada lagi pantai yang kami x lawati. 

last 3 weeks, kami rancang nak ke Terminal Feri di Serasa untuk beli tiket ke Labuan, cuci-cuci mata ke sana. Balik semenanjung lah katakan hehe, tapi sehari je. Sebelum pergi, kena beli tiket awal seminggu, so kami pun beli lah. Pergi - balik semuanya $28 seorang sekali dengan tax. Lepas beli tiket tu, kami habiskan masa ke PANTAI SERASA dan PANTAI MUARA :). Walaupun waktu pagi dan panas terik, but we still want to go there. Pagi-pagi lagi nyaman :) 

PANTAI SERASA



 Bibi yang paling happy bila dapat jumpa pantai hehe

Thank you Vemmy. He came from Indonesia. 





Guy always with his cap :) Thank you Marty, also from Indonesia. Pelajar kami di sini wakaka



Next, we go to 

PANTAI MUARA 








Di sini, kami berkongsi banyak cerita, berkenaan negara mereka, negara kami, dan bertukar-tukar pandangan. Banyak rupanya yang kami tak tahu , sedar tak sedar jam dah pukul 1 petang. sebab cuacanya tak panas sangat, redup sahaja di sini :) 

Makanya, rutin kami hujung minggu akan ke Pantai. Pantai seterusnya, Pantai Berakas. We went here last week :). Such a nice place. Sebab sini boleh mandi manda, ramai yang picnic sebab sini disediakan tempat nak buat BBQ. 

some of the shoot :) 




<3 tunggu ceq balik ea hehe <3 rindu mau tengok kamu makan dengan banyaknya hehe 


dia banyak tolong kami . 







Lepas ni nak buat collection gambar pantai yang ada hehe. Next , dekat sini famous dengan Pasar Gadong. 3 minggu ni, dah brapa kali kami ke sana, plus aku dah jumpa makanan kegemaran heheh. 

PASAR GADONG 
Masa ni hujan 




Banyak lagi tempat yang kami tak pergi, tak apa, ada lagi 5 minggu. :) 

Kami ambil peluang yang ada ni ke Labuan pula. Tapi hanya sehari sahaja, sebab esoknya kerja :(. Jujurnya, kalau pergi balik hari memang tak cukup masa. Yelah, feri bertolak jam 9.20 am, sampai Labuan dah pkul 11 am. sangat lah x sempat nk pusing2 Labuan. Kami sempat berjalan sekitar Bandarnya sahaja. huhu, sedih :(. tapi, xpa, kami sempat borong2 apa yang perlu :) 

Tiket Feri 

Excited pagi2 buta dah bangun, sebab nak balik MALAYSIA haha






 Perjalanan mengambil masa 1 jam 40 minit, jadinya boleh la beli makanan dkt kiosk ni heee,





SEKITAR LABUAN



  Jujurnya, coklat sini murah2, tapi kena pandai pilih tempat, sebab kami xsempat nk ke tempat lain, jadinya sini jela pit stop kami borong coklat. Kalau nak lagi murah boleh ke SKYPARK sana lagi boleh borong2.






 LANGIT SENJA :)

Inilah sebahagian hasil tangkapan semasa di LABUAN hahaha, kalau bawak duit RM300-500 macam boleh dapat, kalau pandai tawar menawar lagi best <3



Perjalanan kami ke Labuan, sangatlah mencabar. Pertama kami lost sekejap. Gamble ke Labuan, sesuka hati, redah ikut suka. Pergi sana , pergi sini, panas teriknya lagi. Makan pun agak mahal, mungkin kedai tu yang mahal,kena pandai cari lah. Bila balik ke Brunei, pun pengalaman yang xdapat dilupakan :). Buat kami jadi lebih kuat dan hidup berdikari. Kita hidup, jangan berharap orang yang bantu kita, kita kena usaha cari jalan sendiri, kalau dah xda penyelesaian baru cari pertolongan orang. Selagi boleh berdiri atas kaki sendiri, selagi tu percaya pada diri sendiri. Manusia ni, tak semua yang baik, dan tak semuanya jahat, Syukur, Alhamdullilah, setakat ini orang disekeliling kami banyak membantu, cuma adalah seorang dua hamba Allah ini, yang boleh buat orang rasa nak hempuk guna batu marmar. -____-, takpa , sebab kami ini pendatang ke negara orang, kami hormat mereka, tapi jangan sampai kami hilang hormat sebab perangai anda yang kurang cantik. Seharusnya, jika pelancong datang, layan la dengan baik, bukan di marah-marah :). 
Overall, kami gembira di sini, cuma kalau nampak muka orang berkenaan terus mood akan hilang wakakak. Peace <3 

Sebenarnya, banyak lagi nak cerita, tapi macam dah penat pula sebab menunggu line ni sangat la perlahan, entry selepas ini pasal STUDENT CLMVIT DAN STAFF LC pula <3 sayonara :) 

W'salam