Sunday, November 24, 2013

Brunei ~ Part 2

Brunei ~ Part 2 

Assalamualaikum, :) Selamat berhujung minggu. almost a month berada di Negara ini. Alhamdullilah, makin hari makin seronok melukis kenangan di sini terutama sekali bila bersama dengan students CLMVIT +PRC. Selama sebulan di sini, banyak pengalaman2 baru yang kami kutip dan boleh kata kebanyakannya adalah kenangan manis. 

Last few week, kami pergi ke Tasik Merimbun. One of the largest lake in Brunei. mmg besar lah. dah mcm laut pun ada aku tgk. Terima kasih Hajah Ross bawa kami ke sana. Jauh juga lah almost 1 hour from UBD. Sepanjang perjalanan ke sana, jalannya sangat la tenang dan sunyi. Rumah2 di brunei ni unik sikit, tak sempat pula nak snap. rumahnya setingkat sahaja, tp yg peliknya bahagian bawah tu kosong.Nanti bila ada ke kawasan2 situ, aku snap :). Sawah padi pun ada. Bila lalu, terus teringat kampung halaman :(. Rindunya kepada mereka. Ini ada sebahagian gambar sekitar Tasik Merimbun.



nampak tak jambatan tu. nampak je biasa, once dah berjalan atas tu, goyang2 rasa nk roboh pun ada. tawakal jelah masa tu. 







tak tahu la ni apa benda, snap jela mcm lawa hehe


ini iya :) bagus budaknya. :) 

tak tahu besar mana tasik ini, yang pasti sesiapa yang suka tempat yang tenang, sini la tempatnya. 


Then last weeks, we went to Bandar Seri Begawan. Thank you Ulyana , bawa kami ronda-ronda Bandar, walaupun x lama, sebab masa tu dah nk petang, plus uly puasa, tapi itu cukup buat kami rasa teruja. She willing to bring us even she fasting on that day. Boleh kata bukan dia sahaja, tapi kebanyakan Bruneian di sini baik-baik belaka, selagi mereka boleh tolong, mereka tolong. So, on last Friday we went to Times Square, haaa..ingat Malaysia je yg ada, sini pun ada juga okay. Tapi, xdalah sebesar di Malaysia. Kami juga pergi ke satu mall ni, xingat nama yg pasti , aku boleh rambang mata tgk barang2nya. Mall tu belakang Times Square je. Kalau yang perempuan, boleh rambang mata tgk baju2, jubah, dan seangkatan dengannya. kalau jubah, mmg murah, compare dgn negara kita sendiri. Kalau mcm tudung tu, better beli dkt Jalan Tar jelah kot hee.. faham2 jela. Sempat la aku beli untuk orang2 tersayang gitu. hehe. Telekung pun blh tahan harganya. kena pandai cari dan lawa2.

Thank you Ulyana :) . Saje amek gambar bank HSBC nak tunjuk dekat ayah hehe 

nama kedai ni Bakeri Betul-Betul Lazat. ini mmg nama kedai. Air dia boleh la, lazat juga la Teh Ais $2 brunei hahahaha. sebab da haus sangat, beli jela, kesian Uly puasa. 

DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA  Brunei ada buat program BACK TO SCHOOL 




Sempat masuk kedai alat muzik ni, awesome, siap ada kelas muzik lagi, rasa nak amek semua barang2 ni bawa balik 


Selepas dah pusing2 shoppping mall, we went to BANDAR. Pusing2 dalam kereta dulu, tgk2 tempat , nnti senang dah tau, pegi sendiri je. Sebab tempat2 nya dekat sahaja, so kalau ke bandar boleh la jalan2. Kampung Ayer pun ada di bandar. cuma Istana xsempat nk lalu, jauh sikit . 

Satu benda yang aku nak puji, tepi highway ada Signboard ini. Peringatan kepada pemandu jalan raya. Supaya ingat , mati boleh bila-bila, sambil driving sambil berzikir. tak gitu :) 

ROYAL BRUNEI 

Kedai2 di sekitar Bandar. Mostly kedai2 di sini dwi bahasa :) ada jawi :) . 

MASJID OMAR . Kalau ada kesempatan lagi, nak ke sini lagi :) 







langit senja di Brunei. waktu ini sudah pukul 5 petang. 

Sebelum pulang, kami sempat ke Taman Bunga yang baru juga buka di Brunei. Taman ni tutup pukul 6 petang. So, kami sempat2 kan jugalah. Makin nak tutup, makin ramai orang yang datang. Sangat bersih tamannya, seronok kalau beriadah di sini. Kawasannya luas, siap boleh naik bus khas kalau nk pusing taman ini. Ada satu spot ini rasa mcm dkt New Zealand je, hehe, xpayah pegi new zealand, dkt sini pun ada :) . Satu lagi, Green House baru buka di sini, itu adalah antara tarikan utama Taman Bunga ini. Aku tak ingat nama kawasannya, sbb nk ke taman bunga ini mcm tersorok sikit tempatnya.

 Sekitar Taman bunga :) 















 Siapa yang gila bunga, boleh lah borong dekat sini. Aku gila amek gambar, so nya, amek gambar bunga, dah puas hati, heee..xdalah layu, blh simpan sampai bila2 heee
entahlah, ada orang kata, kami di sini makin gembira, Mungkin betul heeeee.... sentiasa ketawa, bila sedih pun ketawa je. :) 

Sebelum balik, kami cari Nasi Katok . kira macam makanan yang famous di Brunei ni. Harganya $1 brunei sahaja. Lauknya , ayam goreng dan sambal heeeee.. Boleh la, sedap juga sambalnya, cuma x pedas sangat . 

portionnya sikit je, heeee..boleh la, sebab aku pun nk diet, makanya sesuailah dengan aku. Willmay siap beli dua heeee.. 

Itulah kisah kami selama hampir sebulan di sini. Perancangan berikutnya nak ke Labuan hoho... dan ke Air Terjun, itu hanya perancangan sahaja. 

Dan untuk junior2 yang tengah serabut nak cari tempat practical, selama sebulan ini, dah macam2 kami buat. Mengajar tu sudah tentu. Walaupun xda basic mengajar, xpa, kita redah je, dan sekarang Alhamdullilah, seronok, malah mereka siap nak kelas extra :). yang penting, kita ikhlas beri ilmu, In Shaa Allah, Allah akan permudahkan segalanya. Selain itu, kami pun da join untuk projek cerita rakyat, bak kata Dr. Moheil-Din, sama2 kita usaha dan bekerjasama, sama2 cipta nama, kamu berdua dapat ilmu baru bila balik ke Malaysia. :) Dr. Moheil-Din ialah seorang Pensyarah Arab di UBD, dan beliau pernah belajar di UKM. memang fasih berbahasa Melayu dan seorang yang sangat baik, bila kita dalam kesusahan,beliau sanggup tolong even benda tu bukan skop dia pun. 

Sekarang ni, dah nk sampai deadline siapkan modul, dah macam orang gila cari bahan, xpa ainina bersama. Paling seronok, semalam :). Kami involve dalam satu seminar pembentangan untuk bakal2 pensyarah yang akan diserap menjadi pensyarah bahasa di UBD ini. Ada yang dari Australia, China, Europe. Walaupun kami hanya intern, Director. Hj Saidai bagi kami peluang kongsi idea dan apa2 sahaja yang rasa nak tambah. kami pun kongsi pendapat. Mereka impress :). Plus ada sistem pembelajaran di UiTM, yang mmg dah lama kita buat, tp UBD baru nk implement, so kami pun kongsi apa yang kami lalui. Walaupun tunggang langgang structure ayat BI aku, kisah apa, dah mmg hari2 datang sini dari pkul 8-4.30 pm bahasa inggeris. hoho kadang2 dah confuse, aku intern apa heeeeeee.. xpa :) itu adalah ilmu baru :) 

Cukuplah, rasanya dah cukup panjang ENTRY ini. lagi 3 minggu kita berjumpa lagi heeee.. Wassalam :) 



1 comment:

hafizulhakim said...

waa bestnya brunei :)nak holiday kt sana lah..hihi