Thursday, March 8, 2012

~ kata hati


"hampir seminggu, tiap-tiap hari duduk tepi kusyen pagi2, sebelum pergi kelas tengok tepi jalan mengenang nasib, hari-hari rasa nak menangis...mata penuh air, lap dengan tangan sebelum pergi kelas., dulu ketuk bilik kawan pergi sama2, sekarang, turun tangga jalan sorang2, tunggu bus sorang, sampai kelas pun paling awal! benda baru dalam diri semenjak duduk luar, jadi orang pertama datang kelas. Dulu sehari mesti habis rm10, atau lebih, tapi pecah rekod belanja rm 2.00 duduk luar! makan sehari nak jimat sangat, tak pernah nak buat time table, sekarang penuh buku dengan jadual, dengan bajet bulanan, mula rasa diri dah besar ( ayah selalu cakap berdikari, minta kereta tak dapat, ayah suruh naik bus, belajar hidup susah, hidup berjimat cermat) memang terasa sangat benda tu semua. Dah dua hari cari iklan kerja sambilan, berkira2 nak kerja sambil belajar, bila malam ingat masakan ibu masa cuti tahan lapar malam2 terus tidur...call along rasa nak menangis, tapi jenuh tahan nada, mula rindu nak balik kampung.. Mula menyambung impian yang terkandas, tiada update di blog lagi ~ pelangi itu indah~  usahakan diri mencari duit dengan menulis benda ini. mula mencari kekuatan kembali, kekuatan saya yang selama ini hilang.. tiada ainina yang dahulu, diri sendiri masih mencari semangat yang hilang itu. Ada masa perlu beri ruang dengan diri sendiri untuk muhasabah diri.
" past few days, admit byk benda jadi, banyak kata2 yang terlepas tanpa memikirkan diri, hari yang mencabar diri, bila beban yang ada diri sendiri tidak mampu menahan, bukan sengaja melepaskan apa yang dirasa, mungkin tersinggung, terkesan dengan kata2, maaf... maaf..saya tak mampu untuk jadi seorang yang sangat sempurna... maafkan saya... 

" kadang-kadang kita mampu motivasikan diri kita, tapi ada masa kita sendiri tak faham dengan diri kita, ada masa kita mampu jadi orang paling kuat, tetapi dalam kekuatan itu kita juga mampu menjadi orang yang paling lemah, ada masa kesilapan sendiri kita tak nampak, sampai masa ada orang yang tolong menegur kita, ada masa kita di atas, tapi bila-bila masa kita boleh diduga sehingga kita jatuh ke bawah"

No comments: