Friday, June 17, 2011

Apa itu Nikmat ALLAH~ Kejayaan&kegagalan.

Apa itu nikmat ALLAH :
KEJAYAAN & KEGAGALAN

As'salam, salam jumaat semua. apa itu NIKMAT ALLAH? kalau kejayaan itu nikmat ke? Kejayaan antara nikmat yang Allah bagi untuk kita sebagai tanda apa yang kita lakukan sebelum ini dengan "DUIT" DOA, USAHA,IKHTIAR,TAWAKAL". entry ni naik sebab seronok tengok kawan2 yang boleh kata result ea alhamdullilah, ada yang DL lagi, syukur tahniah. jangan lupa dengan apa yang diperoleh, jangan bangga dengan apa yang dapat hari ini, hari esok kita tak tahu lagi. panjang lagi kehidupan ini. mungkin sekarang kita berseronok-seronok, tapi hari esok kita tak tahu apa yang terjadi. Bermunajad kepadanya, bersyukur dengan apa yang diperoleh. Alhamdullilah. term kejayaan itu meluas, yang penting apa yang dihajati membuahkan hasil. 

Bagaimana pula dengan Kegagalan? Gagal tak bermakna berakhir hidup kita. Allah sentiasa menguji hambanya. contoh terdekat Ustaz Izzi haji Ali, yang femes dalam slot dkt hot FM, dia selalu cerita mcm mana dia dahulu sebelum dia peroleh kejayaan yang ada sekarang. Mungkin gagal sekarang, tak bermakna kemudian hari nanti pun gagal, hikmahnya cukup besar, mungkin akan peroleh yang lebih menguntungkan , InshaAllah. Kadang-kadang orang yang gagal lagi kuat daripada yang ada ini, mereka bangkit tunjukkan kebolehan mereka. kongsi bersama, saya pun penah gagal dalam exam errrr.. ok sangat teruk masa tu, rasa nak terjun bangunan pun ada, tapi kawan2 bagi semangat kental, kental tak kental juga lah, end up Alhamdullilah berhasil di final exam. Yang penting, istilah Jangan putus asa itu sentiasa ada. orang sekeliling pun penting. Pendorong paling kuat ibu bapa dan keluarga, kawan-kawan juga sama. 
boleh kongsi bersama : 

Doa memohon kejayaan :
YA ALLAH KAMI MEMOHON KEJAYAAN DALAM SETIAP KETENTUAN TEMPAT PARA SYUHADA DAN KEHIDUPAN ORANG-ORANG BAHAGIA SERTA KEMENANGAN MENGATASI " 

doa ketika menghadapi kegagalan.

Allaahumma ‘innii’a’uudzu bika min zawaali ni’matika wathawwuli ‘aafiyatika wafajaa’ati niqmatika wajami’i sakhatika
“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari hilangnya nikmatMu, dan hilangnya kesehatan dariMu, dan datangnya kutukanMu secara tiba-tiba, dan dari segala kemarahanMu.” (HR Muslim)
Berilah aku semangat yang baru, dan jangan Kau biarkan aku berputus asa. Sebaliknya, terangilah budi dan hatiku, agar aku mampu melihat kehendak-Mu di balik kegagalanku ini. Semoga aku dapat memetik hikmah dari kegagalan ini untuk langkah hidupku selanjutnya: Sebagaimana biji gandum yang jatuh ke tanah itu mati, dan menghasilkan buah melimpah, semoga hikmah yang kami petik dari kegagalan ini mendatangkan keberhasilan dalam hidupku nanti

2 comments:

hafizulhakim said...

sedihnya awak ..thankz.

ainina rasidan said...

sama2 :) gagal tak bermakna kalah.. :)